Dagens poäng.

24Oct06

Under eftermiddagen har jag suttit och hjälpt en gammal god vän att installera Drupal på hans one.com konto. Jag har testat några olika CMS, Forum och blogg system. Jag måste säga att av de jag har testat så är troligen Drupal det som är jobbigast att installera. En stor skillnad är om man vill ha möjligheten att köra olika siter på en och samma databas. I tex WordPress, Joomla och PHPBB för att nämna några så kan man ange ett databas prefix i en textruta. Drupal metoden är att köra ett Bash-script (lätt för alla windows-nissar *ironi*) därefter måste man manuellt konfigurerar en .php fil. Okej php-filen är bra kommenterad, men ändå. Tyvärr kan jag inte ge Drupal något poäng i dag, resultatet blir att Drupal ligger kvar på sitt poäng medan alla andra system får ett poäng.

Jag plockadebort mina “sidor” med berättelsen från Strapatsen 1998 eftersom WordPress inte hade något system för att hålla ordning på vilka sidor som skulle visas i vilken ordning utan valde att lista dem i bokstavsordning. Det är skit fjantigt att visa “avslutningen” före inledningen.

//Fredrik

4 Responses to “Dagens poäng.”

  1. 1 Lasse

    Hej!
    Googlade på “installera drupal” och fick hög träff på din sida. Jag sliter med att installera Drupal på mitt eget konto hos one.com. Av ren nyfikenhet eftersomjag vill testa Drupal som jag hört många lovord. Jag har annars bara positiva erfarenheter från både WordPress och Joomla.

    Jag inte helt novis på php och mysql med jag har hittills gått bet på att få Drupal att funka på mitt One-konto. Trots att jag laddat upp sql-tabeller framgångsrikt och konfigurerat php-filen enligt konstens alla regler möts jag bara av “Internal Server Error” när jag testkör.

    Om du lyckades komma på någon enkel förlösande åtgärd vid installationen av Drupal på din väns One-konto får du gärna maila om du vill. Men jag förväntar mig absolut inte någon mer omfattande support.

  2. 2 Fredrik Persson

    Tack Lasse, jag försköte hjälpa en kompiss med att via ICQ förklara hur man instellerar Drupal, på just One.com, och han råkade ut för samma problem, vilket är ett irriterande problem. Själv så kör jag joomla på ett One-konto (inte testat drupal där).

  3. 3 Wicke

    Hej,

    Ifall du får ett internal server error så
    är det i .htaccessfilen problemet ligger:

    #Options -Indexes
    #Options +FollowSymLinks

    Skriv # framför raderna ovan i filen så går
    det säkert bättre.

    Med vänlig hälsning / Best Regards

    SUPPORTEN
    ———————————-
    One.com

    Web-site: http://www.one.com
    ———————————

  4. Thanks!,


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

