Morphing med Gimp-GAP

02Dec06

Morphing TuxJag tänkte här visa hur enkelt det är att göra en Morphning mellan två olika bilder med hjälp av The Gimp och GAP. Jag utgår i från att du redan har The Gimp installerat, börja med att installera GAP är du lyckligt lottad och kör Linux då är det barnsligt enkelt att installera GAP. Jag har inte testat att installera det i windows (kör folk fortfarande ett OS från tidigt 2000-tal?).

Jag valde att göra en Morphning från Microsoft Windows logotypen (kommer troligen att få en stämning på halsen nu) och en trevlig pingvin vid namn Tux.

Installation:

  • Ladda ner senaste Gap källkoden och packa upp.
  • ./configure && make install

Windows/Mac användare får googla lite.

Morphning:

  • Skapa en ny bild med The Gimp som du sparar som .xcf.
  • Skapa två nya lager och klistra in “källbilden” och “målbilden” på vardera lager (spara igen).
  • Välj “Video -> Morph”

morph_desc.png

  • Klicka på “shape” och lägg till några referenspunkter.
  • Ställ in hur många frames som morphningen ska innehålla under “steps”.
  • Ok.
  • Spara sedan som gif eller hur du nu vill ha filen.

Enkelt och roligt.

//Fredrik Persson

7 Responses to “Morphing med Gimp-GAP”

  1. Jag har en Apple Imac leopard. Jag har installerat Gimp och X11. Jag har med en kunnig kompis fått nerladdat Bling text V1.2Script-Fu. För jag vill ha häftiga animeringar som överskrift i min Hemsida. Jag älskar dessa blinkande färggranna men också rörliga animationerand Morphing med Gimp-Gap.

    Arkiv > Ny > 640X440 > Tilllägg > SCript-Fu > Logos > Bling Text >. Sedan får jag upp nytt fönster > Text Kalle > Typsnitt Arial Bold > Strok Color Red > Pixel 2 > Sparkle Type Pixel-Bling ( men det spelar ingen roll Inga funkar). > Fil Pattern > Bläddra > Stjärnor > Close > OK. Varningstext ( BLING TEXT.MEDDELANDE) Fel under körning av : script-fu-bling-text. Error: Procedure execution of Gimp-context-set-pattern failed.

    Jag tror inte jag har Gap. Jag har alltså en Mac.( Jag får fram det mesta men inga levande sprakande animeringar
    Någon snäll hjälpare.
    Kalle

  2. Vilken verion av Gimp är det du kör? Och var har du hittat scriptet någonstans?

    Gimp-Gap måste ladas ner som källkod och sedan kompileras hur man gör det i MacOSX vet jag inte riktigt. Jag vet inte om Gimp-Gap fungerar med senaste Gimp (ver 2.4) efter som Gap är avsett för Gimp 2.2.

    //Fredrik

  3. Jag ber om ursäkt om jag frågar om fel saker här i rutan. Men när jag gjort en flagga, vill jag att den fladdrar som en flagga..
    Längst bort till höger i fönstret klickar jag på Filter > Scrollar ner till Animation > Uppspelning. Ingenting händer.
    Jag gör flera lager med lite storleksskillnad > uppspelning Flaggan pulserar.

    Jag gör 3 lager > Filter > animation > Vågor efter minst tio olika försök med olika varianter så är vågorna häftiga men flaggan är ihopskrynklad. Jag är nära.
    Min mailadress är karlfaxnas@comhem.se. Jag betalar gjärna en 1000:- om Du styr in mig hur jag hämtar hem Häftiga Script-Fu och liknande samt det nödvändigaste. Jag tror min iMac inte är riktigt compatibel med Gimp och framför allt inte Gap.

    Tack för svar.
    Kalle

  4. Tack Fredrik. ja Du, normalt klickar man på programmet i menu och där står versionen man använder. Här lägger sig XII i menu, så jag kan inte denna väg se vad jag har.
    Förmodligen har jag Gimp 2.4.

    Om jag tar bort Gimp och ominstallerar till 2.2, går det bättre att få in Gap
    Tack
    Kalle

  5. Gap är på gång för Gimp 2.4, jag tror att senaste svn:en ska gå att kompilera med 2.4. Men jag har själv inte testat det än.

    //Fredrik

  6. 6 Lennart Lundquist

    Hej! Har GIMP 2.6. Fungerar GAP i den och hur installerar jag den i så fall? Går det via pakethanteraren eller nåt kommando i Terminalen?


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

