Drupal får ett minus poäng.

26Dec06

I dag har jag fortsatt jobbet på att uppgradera scouternas Drupal site. Jag har haft vissa framgångar tills nu i kväll. Site är uppe och det går att logga in, felmeddelandet “Illegal mix of collations (utf8_general_ci,COERCIBLE) and (latin1_swedish_ci,IMPLICIT)” är åtgärdat jag löste det med följande lilla kodsnutt:

global $db_url;
$database = parse_url($db_url);
$result = db_query('show tables');
while($tables = db_fetch_array($result)) {
   foreach ($tables as $key => $value) {
     db_query("ALTER TABLE %s COLLATE utf8_general_ci",$value);
   }
 }

Problemet nu är att den nya tecken kodningen är UTF8 och jag det gamla var iso8859, så jag måste konverta böcker, bloggar, forum och komentarer. Det största problemet nu är att jag inte kommer åt administartions sidorna uatn får ett nytt spännande felmeddelande.

Fatal error: Call to undefined function: _taxonomy_depth() in (…)/arlov/includes/common.inc(1339) : eval()’d code on line 8

Problemet uppstod när jag skulle ändra “tema” för adminnistartören, detta fungerar utmärkt om det är en ny installation av Drupal 5.0 (RC1) men tydligen inte efter uppgraderingen. När jag har fått allt att fungera så ska jag skriva en kort “Upgrade How-To” här i bloggen.

//Fredrik Persson

4 Responses to “Drupal får ett minus poäng.”

  1. efter uppdatering av mysql ar all teckenkodning fel i allt som har med databasen att gora.
    mysql kor nu helt plotsligt utf-8. jag har googlat som tusan och inte hittat nagon losning. maste jag konvertera allt jag har gjort forut. maila garna ett tips, xxxxxxx@xxxxxx.xx

  2. Felet jag gjorde var att jag raderade databasen på servern och sedan strulade med en kopia lokalt som blev förstörd redan vid exporten. Man borde kunna lösa problemet med ett ganska enkelt phpscript eller mysql CONVERT (eller liknande).

    Jag “löste” problemet igenom att radera allt innhåll från användarna och att återställa alla “statiska” texter i från mina sparade dokument.

    Bästa lösningen är dock att tänka efter innan (men sånt trams sysslar inte jag med…. tyvärr.)

    //Fredrik Persson

  3. 3 emil

    kan du inte ta bort min mailadress nu. :)

  4. 4 perra

    Så eposten är nu “censurerad”…. suck jag “cesurerar” kommentarer… det är lågt (lägre än Glocalnet)


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

