Vinter i skåneland

23Feb07

Vintern har kommit till Skåneland igen vilket har ställt till med en del “mindre” bekymmer för hela befolkningen. Denna bilden tog jag från vardagsrumsfönstret tidigare i dag, nackdelen med vinter i Skåneland är att de dagar vi har snö är det gråmulet.

arlov_winter.jpg

I onsdags när det snöade och stormade som värst var jag och Kristian från MöLUG inne i malmö och fikade samt pratade programmering och Linux. Hemresan blev ett mindre äventyr (se bla Kristians blogg). När vi gav upp fikandet vid 21:30 försvann vi bort till Burgerking för att fylla magen, vilket senare skulle visa sig vara tur. Kristian som egentligen är bosatt i Lund brukar ta tåget hem, men jag övertalade honom att följa med och kolla bussarna i stället. Efter att ha stått och väntat i ca 30 minuter på en buss som helatiden sköt fram sin avgång bestämde vi oss för att förflytta oss från Kungsgatan till Värnhemstorget. På väg mot Värnhem lossnade min sula på mina M90-kängor (vi fick senare skära av sulan).

När vi kom fram till till Värnhem insåg vi att det inte skulle gå några bussar vare sig till Arlöv eller Lund. Dags att fatta ett snabbt beslut, själv har jag gått mellan Värnhem och Arlöv vid flera tillfällen (både nyckter och “lätt” onyckter) så beslutet var lätt att fatta. Marchen till Arlöv blev kall och blåsig men munter (tack Kristian) och gick bra trotts min trasiga sula.

Framåt midnatt nådde vi äntligen Arlöv, vid Sockerbitens busshålplats passade vi på att glädja en kille som jobba som postsorterare med informationen att det inte gick några bussar så han kunde gå hem och lägga sig igen (nu vet ni vems fel det är om ni inte har fått någon post). Större glädje för mig och Kristian var det när vi öppnade dörren till min lägenhet. Resten av “kvällen” spenderade vi med kaffe, Stargate SG-1, diskussioner om programmering fram tills vi däckade på varsen soffa.

Efter frukost kände vi oss lite mer optimistiska och gick ner för att kolla bussarna…. Inga bussar. Hem till mig igen, mer kaffe. Nu gjorde vi oss besväret att starta datorn och titta på några av mina kod projekt. Lite senare gick vi ner för att kolla buss-läget igen. Det hela slutar med att Kristian flyr från mitt sällskap i en taxi, men det är hans äventyr.

//Fredrik

One Response to “Vinter i skåneland”


  1. 1 Bättre sent… « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

