Linux från sekelskiftet

29Dec07

I bland undrar jag var jag får mina ljusa idéer ifrån. Mitt senaste meningslösa försök är/var att installera Redhat 6.0 i från 1900-talets slut. Anledningen till att det blev RedHat 6.0 är att jag inte hittade min skiva med 5.x ;) Det är ingen mening att försöka få i gång modern hårdvara med en så gammal version så jag försökte installera det hela i en virtuell maskin (VirtualBox OSE).

rh60_1_tn.png

Installationen är väldigt primitiv, och jag hade nästan glömt hur man skulle göra, och tre gånger krashade installationen för mig vid olika tillfällen. Men vad kan man begära av en antik cd-skiva från sekelskiftet? När jag väl lyckades installera fanskapet så ville inte xservern gå igång. Nätverk var tydligen lika svårt. Allt strul slutade ändå med att bootloadern inte ville installeras riktigt med resultatet att det inte gick och boota systemet.

Tyvärr så har jag inte fler distar från 1900-talet (om jag inte hittar min Redhat 5.x), de andra antika jag har på lager är RedHat 6.2, SuSe 6.4, Mandrake 7.0 och Corel Linux, men då är vi inne på 2000-talet ;)

//Fredrik

2 Responses to “Linux från sekelskiftet”

  1. Men titta, en bäbis!

    Jag hittade en jättegammal dator i mitt förråd och lyckades starta den för ett par år sedan. Den hade windows 3.1, det var lite overkligt (inte för att det gått så himla långt framåt på den fronten egentligen).

  2. Oj Windows 3.1… Fördelen med win 3.x är att det finns få virus i det vilda för den plattformen… Det är ju hög nostalgi faktor på gamla prylar…

    //fredrik


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

