Mer nattfotografering.

16Sep09

I natt besökte jag Burlövs gamla kyrka, med siktet inställt på att ta en grym nattbild. Men allt blev fel, inte katastrofalt fel, men ändå fel. Planen var att rigga två kamror och låta dom jobba. Min S3IS hade fått nytt fint skript, som skulle göra 200 exponeringar vardera i 30 sekunder. Min standard kamera skulle stå på seriebildtagning och exponera varje ruta 30 sekunder under 90 minuter.

Canon S3IS f2.7 (90 exponeringar)

Canon S3IS f2.7 (90 exponeringar)

Efter 90 bilder gav S3:an upp, det vara batterierna som inte var färskladdade ( mitt eget fel ). Dessutom pekade kameran mot en stjärntom del av himlen. S3:ans bild blev dock okej, lite brusig men annars rätt okej. Nästa gång ska jag testa att använda iso 80.

På min 40D satt sigmas 10-20mm objektiv och jag valde att ta bilden i “portätt-format” i från en låg kameravinkel, vilket gjorde att jag fick svårt att se i sökaren. Resultatet blev att bilden blev väldigt skev samt att det blev för mycket förgrund i bilden.

40D, 20mm f8/30sek @ iso400 (158 eponeringar)

40D, 20mm f8/30sek @ iso400 (158 eponeringar)

De inställningarna jag testade med 40D visade sig vara dåligt val. Till att börja med skulle jag nog valt något normalare objektiv än 10-20, kyrkan blev lite och pluttig på bilden. Valet av iso 400 var för att testa om högre iso kan pressa ur fler stjärnor, men det gick inte speciellt bra.

Jag får experimentera vidare någon annan natt.

//Fredrik

2 Responses to “Mer nattfotografering.”


  1. 1 Startrail 1.0 är nu släppt. « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)
  2. 2 Lite nattbilder « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

