Skånsk Naturfotofestival 2010

22Mar10

I lördags besökte jag och Rei (och ett 100-tal andra fotointresserade) Skånsk Naturfotofestival i Hässleholm som var en mycket trevlig tillställning med fotoutställning, återförsäljare och föreläsningar. För egen del var det mest föreläsningarna som lockade, framför allt Claes Grundsten och Kai Jensen. Fotoutställningen var lite för liten och alldeles för trång men de utställare som var med höll mycket hög klass. Personligen tycker jag man hade kunnat minska antalet återförsäljare och använt det utrymmet till fotoutställning i stället, men återförsäljarna är väl viktiga för finansieringen av arrangemanget. Dessutom så är ju återförsäljarnas monitor det närmaste en Hasselbladare vi dödliga kan komma.

Rei studerar konst.

Rei studerar konst.

Namnet som lockade mig till mässan var Claes Grundsten vars bilder alltid har inspirerat mig även om jag inte är någon fjällmänniska. Grundstens föreläsning handlade om att “porträttera en plats” och vikten av att försöka kombinera dokumentär fotografi med mer estetisk fotografi för att berätta om ett område. Det som kännetecknar Grundstens bilder är de storslagna landskapsbilderna på fjäll och bergsmassiv, gärna i panorama. Att Grundsten är en mycket bra föreläsare gör inte saken sämre. Jag passade även på att köpa två av Grundstens böcker till väldigt förmånligt mässpris, men dessa får ni läsa mer om under veckan.

Den andra föreläsningen var Håkan Sandbring (för mig helt okänd fram tills nu). Sandbring berättade och visade bilder på temat “Söderåsens nationalpark”, föreläsningen var mer av det dokumentära slaget med en del siffror och statistik. Visst kan det vara intressant att veta att det finns ca 1400 svamparter i Söderåsens nationalpark, eller att man har hittat 25 plantor av en ormbunksarter som bara växer vid Skäralid.

Festivalen avslutades med Kai Jensen som visade bilder och pratade om Grönland. Jensen öppnade med ett kort bildspel med musik till, sedan började han berätta om sin fotoresa till Grönland. En bild som gjorde starkt intryck på mig var en bild med ett tält på en klippavsatts och en vägg av blå inlandsis i bakgrunden. Jensen visade inte bara en massa vackra bilder från Grönland utan gjorde det personligt genom att blanda in mycket bilder om hur det går till på sådana resor. Lite av bilderna från grönland finns i Kais blogg, här , här, här och här.

Eftersom jag var så dålig på att plåta så hänvisar jag till Reis blogg om någon vill se mer bilder i från festivalen, läs: “Rei vidgar sina vyer“.

//Fredrik

3 Responses to “Skånsk Naturfotofestival 2010”

  1. Jag ser ju riktigt kulturell ut. Hahaha. Nu har jag bevis på att jag studerar konstformer. Mvh, Rei


  1. 1 Terra Firma « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

