Bonus boken.

26Mar10

Efter att ha recenserat två böcker av Claes Grundsten är det dags för en kort recension av min egen bok Alnarpsparken – 2009.

Okej jag måste erkänna att det inte är en riktig bok i den bemärkelsen att det är en bok man kan köpa i bokaffärerna. Min bok är 24 sid tjock och gestaltar Alnarpsparken under ett år, jag fick begränsa mig till bilder tagna under 2009 annars skulle inte 24 sidor räcka. För att få till en rödtråd i boken så slog jag i hop månaderna två och två, sen fick de fyra sidor i hop, det är inte så stor skillnad på naturen i januari och februari. Jag gjorde undantag och lät maj, juni och juli dela på 5 sidor och augusti, september dela på 5 sidor. December blev ensam med 3 sidor

För framkallning testade jag Fujifilms fotobok, jag valde den absolut billigaste och enklaste versionen för att testa (24 sidor mjukt omslag). Kvaliteten på resultatet är så där, pappers kvaliteten och färgåtergivningen är det inget fel på. Min bild på framsidan ligger fel och jag får en blå kant några mm under bilden, så ser det inte ut i programmet som jag gjorde boken med även bilden på sista sidan har blivit fel. Jag blev inte helt godvän med fujifilms mjukvara för att göra boken. Det första och största felet är att man måste ha Windows för att kunna använda tjänsten, det finns ingen Linux version av programmet (illa). Sedan var man tvungen att vara uppkopplad mot internet när man jobbar med boken, varför? Det finns gott om mallar att använda, men det är inte lätt att ändra mall och få allt rätt när man en gång har börjat. Att ändra format, storlek eller omslagstyp är omöjligt när man väl har börjat med boken. Man får helt enkelt skapa en ny bok då, vilket är väldigt trist.

Vill ni se bilderna i från boken så är det lättast att hänvisa till mitt bildspel “Alnarp 2009 – The Movie

//Fredrik

2 Responses to “Bonus boken.”

  1. Håller med dig i allt du skriver om kvalitet och mjukvara hos Fuji, har även testat att göra fotobok hos Önskefoto (fick ett erbjudande om att göra en gratis bok) men även där var mjukvaran kass. Mitt bästa tips för att göra en egen fotobok är Photohome, bra mjukvara och mycket bra tryck, enda nackdelen är priset.
    Ha det bra

  2. Ska kolla Photohome nästa gång även om det inte finns någon linuxversion av mjukvaran endast PC/Mac (har mailat dom och påpekat detta).

    //Fredrik


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

