Test av Epson PX810FW

08Nov10

Scandinavianphoto i Malmö arrangerade en tävling tillsammans med Epson på temat “Mitt Skåne” med riktigt fina priser, själv vann jag en Epson PX810FW.

Epson PX810FW

Epson PX810FW

Jag har inte hunnit testa skrivaren så himla hårt, men det första och största problemet jag stötte på var alla jävla blå tejpbitar för att hålla allt på plats under transport. Efter tre kvarts pillade (med tejpbitarna) kunde jag äntligen börja konfigurera själva skrivaren och sedan installera drivrutiner och programvara i M$ Vista. Även om skrivaren har stöd för WiFi, trådbundet nätverk, Bluetooth så valde jag att plugga in den med USB. Efter att ha startat om Vista fungerade allt. Testade lite snabbt att skriva ut några foton direkt från Lightroom och det fungerade även om Lightrooms utskriftsmallar inte är smarta och anpassar sig efter pappersstorlek.

Men eftersom Vista bara är mitt “gamer os” så ville jag ha i gång skrivaren under Linux (Mint Helena) också, det är ju bra om skrivaren fungerar i det operativsystem som man tillbringar 95% av tiden i. Men oj vad svårt det var att få i gång skrivaren i linux (skrivet med en viss ironi). Först fick jag gå in i “Kontrollpanelen” och välja skrivare, där efter fick jag vänta några sekunder medan drivrutinen kontrollerades. Där efter var jag tvingad att välja ok, och kunde sedan skriva ut… utan omstart. Om någon motförmodan skulle behöva linux drivrutiner till skrivaren finns de på openprinting.org både som rpm och deb.

Skrivaren är en sk multifunktionsskrivare med fax, scaner och allt vad det nu heter. Tyvärr är den svarta färgpatronen lite i minsta laget, det är väl det jag kan gnälla på just nu.

Och nu lite om den vinnande bilden, bilden är ursprungligen publicerad den 24/8 här i min blogg.

Lomma fyr.

Lomma fyr.

Jag cyklade ut till Lomma i rasande storm för att ta lite bilder på solnedgången. Det enda jag har gjort med bilden är att jag har använt ett avtonat gråfilter för att få himlen rätt exponerad och sedan beskurit bilden i efterhand.

//Fredrik

2 Responses to “Test av Epson PX810FW”

  1. 1 Janne

    GRATTIS !!! Kompis

    MVH
    Janne


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

