En solig dag i Skäralid.

31Jan11

I söndags fick jag ett ryck och drog till Söderåsens nationalpark igen, det var årets första runda dit. SMHI hade lovat kanon fint väder, med solsken och vindstilla. Med andra ord så var det som upplagt för en lyckad fototur. Jag började lite lätt nere i ravinen, men kom snart underfull med att det inte var bästa strategin. Jag har redan en massa bilder på is och vatten så det lockade inte riktigt, samtidigt såg jag hur åsarna dränktes i varmt härlig solljus som ändå inte skulle nå ner i ravinen. Efter en kort ilmarsch nådde Hjortspånget, det gick inte att komma ut på utsiktsplatsen så jag riktade kameran in åt skogen och fick en soluppgång bland träden i stället.

Soluppgång över den södra delen.

Soluppgång över den södra delen.

Solljus.

Solljus.

Bokskog.

Bokskog.

Bokar kan växa överallt.

Bokar kan växa överallt.

Hela förmiddagen gick åt till att ta bilder på bokskog i guldgult solljus, i takt med att solen steg högre upp så blev det även varmare och jag fick stoppa ner den tjocka vinterjackan i ryggsäcken och gå runt i bara skjortärmen. Nästa etappmål var Lierna där jag även hade planerat att luncha.

Självporträtt vid Lierna.

Självporträtt vid Lierna.

På väg upp från Skärån.

På väg upp från Skärån.

Tillängnad Uffe....

Tillängnad Uffe....

Jag kan bara sammanfatta turen med, bra väder, trevligt sällskap (jag är alltid trevlig mot mig själv), härlig promenad, dock lite kort dag. Jag blev mer eller mindre tvingad att åka hem redan 16:00, men nästa gång jag åker upp ska sovsäcken med.

Jag har så många andra inlägg om Skäralid här i bloggen att jag nöjer mig med att dela med mig av tre länkar om ni vill se mer bilder från skäralid.

Och slutligen vill jag påminna er om att ni inte får glömma bort att rösta på 2010 års bästa bild på N&S.

//Fredrik

One Response to “En solig dag i Skäralid.”

  1. SV: Tack så mycket ! :D Och tack för tippset ! :) Ska tänka på det nästa gång ! :D


Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

