En solnedgång…

12Feb11

Jag hade (och har fortfarande) en sådan där briljant bildidé, så jag cyklade hela vägen till Lomma. Tyvärr så sket sig min bildidé då vattenståndet var lite högre än normalt samt att det var lite is vid strandkanten. När allt skiter sig har man bara två alternativ, antingen cyklar man hela vägen hem utan några bilder eller så improviserar man. Eftersom jag bloggar tror jag ni förstår att jag valde det senare alternativet.

Sten i solnedgången.

Sten i solnedgången.

Jag lekte runt lite med att låta blixten lysa upp isen i förgrunden på bilderna, men isytan var lite förstor för att det skulle fungera så som jag ville. Men jag fick lite nya idéer att jobba vidare med. Blixten satt på stativ sedan jobbade jag handhållet med kameran, det var hyfsat smidigt, men jag är inte mycket för att lägga mig på mage och jobba med extremt låg kameravinkel ute på blöt is.

Solnedgång.

Solnedgång.

Tillslut tröttnade jag på att ta solnedgångsbilder och satsade på att plåta det finaste motivet som finns…

Jag borde citera Duke Nukem (igen).

Jag borde citera Duke Nukem (igen).

Det är inte lätt att ta självporträtt, men med vidvinkel och f11 behöver man inte vara så nogräknad med fokuspunkten i alla fall. Dum som jag är lät jag blixten sitta på kameran vilket gjorde att den kom lite högt upp. Jag släpade med mig 2 (två) stativ så det hade inte varit något problem med att sätta blixten vid sidan av kameran.

PS: Ni får inte glömma att rösta på 2010 års bästa bild.

//Fredrik

 

One Response to “En solnedgång…”


  1. 1 Egoist? « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

