Fotopolare.

07Sep13

Stockholm var inte huvudmålet för min 3 veckor långa fotoresa, det var bara en kort parentes (eller ett tillfälle för mat, öl och större hål i plånboken rättare sagt). Den stora händelsen var min och Uffes “roadtrip” med målet att fotografera 3 svenska nationalparker, Björnlandet, Skuleskogen samt Färnebofjärden (se karta jag kunde tyvärr inte infoga den i en frame här). Planen var lika enkel som genialisk. Jag tar tåget till Umeå, Uffe dumpar mig ensam i Björnlandet (bland björnar, lodjur, vargar, tyskar och andra farliga djur i den svenska vildmarken), jag fyller minneskorten med fina bilder och Uffe möter sista kvällen för att fylla sina minneskort. Där efter skulle vi gemensamt fara till Skuleskogen för att än en gång fylla minneskorten och resan skulle avslutas med en paddeltur och än mer fyllda minneskort i från Färnebofjärden. I detta blogginlägg fortsätter jag med traditionen att “boosta” Uffes ego genom att bara lägga upp en massa “bakom scenen” bilder.

Jag börjar med några bilder från Björnlandets nationalpark. Uffe var bara med där en eftermiddag och en natt, men vi han ändå med att få en del kul bilder. Bland annat han jag låna Uffes berömda fotogenlampa för att ta bilden “Trollgrottan i Björnlandet“.

Röse vid utsiktspunkten.

Röse vid utsiktspunkten.

Utsikt över Björnlandet (och mer)

Utsikt över Björnlandet (och mer)

Uffe far runt.

Uffe far runt.

När jag tagit bilden på trollgrottan, tänkte jag ta en bild på Uffe när han försöker ta en liknande bild, men jag misslyckas rejält eftersom han plötsligt får för sig att ska klättra på en sten med en rejäl ficklampa i handen. Resultatet blir en bild som blir något mer än vad jag planerat :)

Skuleskogen erbjöd många bra chanser på rejäla utsiktsbilder, tyvärr blir de oftast inte så bra som man vill och mycket av det storslagna försvinner i bilden. Nationalparken erbjuder väldigt varierande terräng och bitvis ganska krävande vandring, men det är det värt. Det finns ett 10-tal övernattningsplatser i skogen var av några består av fina övernattningsstugor

På väg bot Slåttdalsskrevan.

På väg bot Slåttdalsskrevan.

Slåttdalsberget.

Slåttdalsberget.

Slåttdalsberget.

Slåttdalsberget.

Sista nationalparken på denna turen var Färnebofjärdens nationalpark, som till största delen består av en hyfsat stor sjö, så här valde vi att ta oss fram med hjälp av kanot som vi hyrde ett par dagar. Kanon fint paddelväder och behaglig badtemeratur i sjön trotts att Dalälven rinner igenom sjön. Här började även hösten göra sig påmind även om det var 1 till 2 veckor förtidigt för de riktigt intensiva höstfärgerna.

Uffe gör en "knut" för att hålla kanoten på plats.

Uffe gör en “knut” för att hålla kanoten på plats.

Han vågar...

Han vågar…

En liten obetydlig ö.

En liten obetydlig ö.

I väntan på solnedgången.

I väntan på solnedgången.

Alla tre nationalparkerna är värda att besöka och de är av helt olika karaktär, vilket ni kommer få se i kommande blogginlägg.

//Fredrik

One Response to “Fotopolare.”


  1. 1 Skuleskogen del 1 – utan färg. | Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

