Nytt jobb.

31Oct06

För att göra en lång historia kort så har jag nu råkat snubbla över ett jobb som “dagisfröken”, det låter väl som något passande att blogga om i min “blogg om sådant som inte passar ihop”. Någon dag ska jag skriva om hur linux, drupal, programmering, foto, scouting och montessoripedagogik går hand i hand, men det är inte den dagen i dag.

Eftersom det var min andra eller tredje dag i dag (don’t ask) och jag har ganska begränsad erfarenhet av både Montessoris pedagogik och förskola så är jag fortfarande 120% förvirrad. Målet för denna veckan får bli att lära mig alla barnens namn och alla konstiga rutiner. På de flesta andra ställen jag har jobbat så betyder “var så goda” att  det är “frittfram” att ta mat. Här säger man det när alla har fått mat och ska börja äta. Detta har inget med Montessorispedagogik att göra utan är husets regler. En annan lustig företeelse är att barnen inte äter mellanmål samtidigt.

Förskolan jag jobbar på är en NAMEX auktoriseradförskola, vilket är en form av kvalitetssäkring som Montessori förskolorna (och skolorna) måste ansöka om varje läsår.



No Responses Yet to “Nytt jobb.”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

