Är vintern här nu?

02Nov06

November har börjat bra med kallt väder. I går var det ruskigt kallt (-0.5C) fuktigt i luften och riktigt blåsigt. I dag har det varit perfekt väder hela dagen, klar högluft och någon minusgrad. På förskolan där jag jobbar, jobbar det även en Afrikansk kvinna som berättade några lustiga historier om när hon kom till Sverige. Det första hon noterade var att alla Svenskar alltid står med ansiktet mot solen under de kalla mörka månaderna. En annan iakttagelse var att alla Svenskar tycktes stå och dansa vid busshålplatserna. Och jag som trodde att fördomarna mot oss vita är att vi har någon rytm. Själv är jag imponerad av att folk vill bo där det är varmt, man kan inte ta av sig mer än alla kläderna sen då? Är det kallt har man ju möjligheten att ta på sig lite mer, men är det för varmt är det kört.

Tyvärr så har veckan (så här långt) inte erbjudit några bra möjligheter att fotografera, jag som hade hoppats på att fånga lite vackra höstfärger. Men det är inte det värsta, jag har utmanat min gamla goda vän Ulf Nordholm på en lite fototävling. Tävling är kanske inte rätt ord, tanken är att vi varje vecka ska publicera någon bild som visar naturens årstidsskiftningar i vår gemensamma blogg “Fotobloggen Nord och Syd” (se RSS-feed till vänster). Denna veckan var han snabbare än mig😦



No Responses Yet to “Är vintern här nu?”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

