Än en dag

09Nov06

Nu får jag dela med mig lite av veckans erfarenheter, några nya erfarenheter har jag skaffat mig under den gångna veckan. Jag har nu börjat komma in lite bättre i mitt nya jobb. I måndags så började jag med att ha en ordentlig sovmorgon för att vara med vid stängningen av förskolan, det är inga konstigheter med att stänga. Jag tog en grupp på 5 barn och gick en runda i Lund. Vi tränade lite på höger, vänster, och trafikregler på vägen bort till en lekplats. Medan barnen lekte på lekplatsen kom en kvinna ut och började prata med mig, hon var nyfiken på om barnen brukar kalla mig “fröken” eller vad de annars kallar mig. Jag brukar föredra att bli tilltalad med mitt namn.

På tisdags eftermiddagen tog jag 5 andra barn och gick bort till parken vid Domkyrkan och plockade lite löv och kastanjer för att använd till pyssel. Barnen ville jättegärna besöka Domkyrkan så vi gick in och tittade oss om kring. En flicka lyckades slarva bort båda sina vantar. När vi kom tillbaka var det mellanmål.

Onsdagen började jag med att jobba med barnen på loftet där de kan välja att bla jobba med NO. Jag blev lite imponerad när två flickor (ca 5 år gamla) valde att jobba med mäniskokroppen tog en uppgift där de skulle skriva ut kropsdelarnas namn. De skrev namnen på kroppsdelarna utan fusklappar och stavade allt nästan rätt. Det är ett bra bevis på att Montessoripedagogiken fungerar, men det är ingen nyhet det har man vetat i snart 100 år. Det piss-regnade hela eftermiddagen, men jag tog 3 barn och gick bort till biblioteket i Lund för att kopiera några papper. Barn har roligt i regn, det är bara att konstatera.

I påbörjade jag lite naturpyssel med barnen, de som ville fick klistra ett löv på ett färgat papper och lacka det med marvin medium. När det sedan har torkat ska barnen klippa ut löven med ca 1-2 cm kant från det färgade pappret, sedan får de välja om de vill klistra det på ett svart papper och göra en tavla eller om de vill sätta ett snöre och hänga upp lövet. Men det är nästa veckas projekt, i morgon är jag ledig (så går det om man jobbar för hårt).



No Responses Yet to “Än en dag”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

