Betatest – Drupal 5.0

26Nov06

Drupal 5.0-beta 1:
drupal_50_admin.pngKombinationen av att gilla Drupal och att vara nyfiken fick mig att dra hem Drupal 5.0-beta 1 för att testa. Det första man möts av när man installerar Drupal 5.0 är ett grafiskt gränssnitt för att editera “settings.php”, detta är inget revolutionerande eftersom både wordpress, joomla, mfl har erbjudit en sådan möjlighet länge. I tidigare versioner av Drupal fick man redigera denna manuellt. En annan ny lyx är att man lätt kan ange “databas-prefix”, även detta är något som konkurrenterna har haft länge. Funktionen är bra om man tex vill köra två siter men bara har tillgång till en databas, tidigare fick man lösa detta med ett shell script antingen lokalt eller på servern om man hade de möjligheterna. För oss Linux användare är detta inget problem.

Nästa nyhet man möts av är ett nytt tema (egentligen två nya), en mycket trevlig nyhet i de nya temanen är att man kan välja färgskalor utan att hacka css. Administrations gränssnittet har också fått en ansiktslyftning. Det är inte lika flashigt som tex joomla med en massa ikoner, men det blivit bättre indelat i kategorier som visas lättöverskådligt i “content” blocket tillsammans med en beskrivning. Mycket lättare att hitta det man söker.

Några avigsidor?

drupal_50.pngDet första problemet med att betatesta Drupal är avsaknaden av moduler, de som måste ha en massa moduler på sin site ska undvika Drupal 5.0-beta. Då APIn för Drupal 5.0 inte är helt färdigställd och kan ändras så är intresset för att porta moduler just nu ganska lågt. Något som debatteras flitigt är om Drupal ska få någon “WYSIWYG-editor” som standar, personligen har jag inget emot att själv styra textformatering manuellt med html eftersom det ger mer kontroll. Men min erfarenhet säger mig att användare är lata.

Buggar?

Den enda jag har upptäckt som kan vara en bugg uppstod när jag skapade en boksida som jag kallade “Delete” som jag valde att koppla till “Navigations-menyn” och att publicera på framsidan. Av någon anledning valde jag att ändra namnet på boksidan till “Demo”, flytta den till ett block, göra den till “undersida” i en annan bok. Och bytade ut innehållet mot ett php-script. Jag upptäckte då att php-scriptet inte funkar som det ska när man bara visar en del av innehållet på framsidan. Min första lösning var att välja att inlägget INTE skulle publiceras på framsidan. Av någon oförklarlig anledning ville detta inte fungera utan sidan stannade kvar på framsidan hur jag än gjorde. Jag la en “break-tagg” för php-scriptet, och blev av med felmeddelandet, men sidan visades ändå på framsidan (nu som ett tomt inlägg, utan felmeddelande). Jag ska återkomma till denna företelsen för att se om det är en bugg eller vad det är.

Jag har bara testat Drupal betan lokalt, med ny installation. När tid finnes så kommer jag att testa att uppgradera både från 4.6 och från 4.7.

//Fredrik Persson



No Responses Yet to “Betatest – Drupal 5.0”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

