Intresserar ätliga växter scouter?

28Nov06

Äta kottar?

Eftersom jag slutade tidigt i dag har jag tagit mig tid att lägga upp gammalt programmaterial på scoutkårens hemsida. Jag har börjat min nya “publicerings-kampanj” med att publicera delar av det material om “Ätliga växter” som jag skrev inför sommarlägret Våga 98. Våga 98 är enda sommarlägert som jag har deltagit i som funktionär, det roliga var att jag var inte bara “funkis” utan jag hade ansvar för eget programpass där jag fick göra vad jag ville som hade med natur att göra. Jag valde att ha ett programpass om ätliga växter, där scouterna bla fick göra te på älgört, koka en ätlig “sörja” av navellav (ser värre ut än vad det smakar). Det trista med att åka på sommarläger som funktionär är att man inte får specielt mycket tid med kårens trevliga scouter, det är väl därför jag inte har varit funktionär sedan dess. Fast egentligen så gillar jag inte sommarläger specielt mycket.

Scouting och Montessori.

Nu när jag har fördjupat mig i Montessoripedagogiken och börjat praktisera den har jag fått massor av nya uppslag till hur man kan förbättra scoutingen. Av någon anledning tycks scouter tycka att det är viktigt att ALLA provar allt, alltid. Ett typiskt scoutmöte ser ut något i stil med 10 minuters samling, 15 minuter lek, 4×15 minuter stations aktiviteter sedan avslutning.

Förändringen: Vi börjar med att ge scouterna större frihet när det gäller program och tiden de vill lägga ner på en aktivitet. Efter som scoutingen många gånger består av aktiviteter som kräver lite förberedelser, så förbereder ledarna 2-3 aktiviteter som scouterna väljer mellan, som 4 alternativ är reptition av tidigare möten (om det är möjligt). Det är bra om man upprepar mötet någon vecka senare så att de som inte gjorde alla aktiviteter har en chans att gör de andra också.

Detta hade jag inte vågat skriva i min scoutblogg, eftersom nytänkande inte är välkommet, iaf inte om det innebär att man ska ändra sitt sätt att jobba. Jag ska klurar mer på detta och kommer att återkomma till ämnet.

//Fredrik Persson



No Responses Yet to “Intresserar ätliga växter scouter?”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

