Arrrgh! Vilken strulig uppdatering.

22Dec06

Jag lovade pappa förra helgen att installera Suse 10.2 till honom, eller rättare sagt uppdatera från 10.1. Snäll som jag är köpte jag ett gäng CD-R skivor till honom och mig, tankade hem alla 7 OpenSuSE 10.2 iso-filerna för att bränna. Då visar det sig att pappas kräsna brännare inte gillar de “dyra” fina CD-R skivorna jag har köpt (“sugit” också). Lösningen på det problemet blir att pappa köper ett 10 pack TDK, som faktiskt fungerar.

Problem två uppstår när nä det visar sig att första iso filens md5 summa inte stämmer och att den brända skivan inte går att använda. Jag tankar hem en ny CD1-iso och bränner. Nu funkar allt som det ska…. Ända tills det är dags för CD2 som nu också tycka vara korrupt, detta upptäcks dock inte fören vi är halvvägs igenom installationen och ALLT skiter sig. Nu sitter jag här med ett totaldött system som får Windows ME att framstå som väl fungerande.

Fram med SuSE 10.0 och nergradera, så att det blir möjligt att bränna en ny CD2 också. När jag väl startar upp 10.0 visar det sig att jag inte kan komma åt internet, jag får en IP-adress till eth1, som visas när jag kör “ifconfig” men jag kan inte anslutat till internet. Vid detta laget börjar jag bli smått trött och irriterad, som tur är hittar jag en Live CD med SuSE 8.1 hemma hos päronen. Bootar upp med Live CDn och kommer ut på nätet utan några konstigheter och konstaterar att det inte är något fel på nätverkskortet, jag begriper inte varför kortet kallas för eth1 i OpenSuSE 10.0 effter min upp_och_ner gradering. Jag lyckades dock få till internetanslutningen medhjälp av kommandot “dhcpcd eth1”, men detta är nog bara en provisorisk lösning som inte funkar i längden.

I vecka har jag även invensterat lite pengar i en större hdd till min burk, den gamla 80GB blev till slut för liten för alla mina foton mm. Jag hade tänkt mig installera OpenSuSE 10.2 men efter allt strul med pappas dator så har jag inte haft tid än. Jag hoppas även på att kunna lägga in Slackware, *BSD och Win XP, jag har strukturerart upp hårddisken enligt följande.

Filsystem          Storlek Anvnt Tillg Anv% Monterat på
/dev/hda1              21G  2,0G   19G  10% /
/dev/hda6              21G   33M   20G   1% /home
/dev/hda7              21G   34M   20G   1% /srv
/dev/hda10             21G   33M   20G   1% /media/bilder
/dev/hda11             21G   33M   20G   1% /media/blandat
/dev/hda15             32G   16K   32G   1% /media/fat
/dev/hda9              20G   16K   20G   1% /media/mp3
/dev/hda13             21G   33M   20G   1% /other/bsd
/dev/hda14             21G   33M   20G   1% /other/demo
/dev/hda12             21G   33M   20G   1% /other/slack
/dev/hda8              20G   16K   20G   1% /other/winxp


No Responses Yet to “Arrrgh! Vilken strulig uppdatering.”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

