Mer strul med Drupal

27Dec06

Jag lyckades i dag lösa problemet med

Fatal error: Call to undefined function: _taxonomy_depth() in (…)/arlov/includes/common.inc(1339) : eval()’d code on line 8

Det visade sig bero på en lite kodsnutt som jag körde i ett block som stälde till det. I dag har jag jobbat vidare på databas delen, vilket har varit mer problem än jag hade räknat med. Problemet i sig är inte ett problem utan flera problem som gör det onödigt komplicerat. Första problemet är att jag har varit tvungen att ändra koallitioneringen i databasen från latin1 till utf8 för att få Drupal 5.0 att fungera, vad detta innebär rent praktiskt vet jag inte med säkerhet. Det andra problemet är att webhotellet äntligen har uppgraderat sin mysql-server från det antika 3.x till 4.1. Tredje problemet är att jag blev tvungen att dumpa databasen till min lokala dator och nu tycks innehållet ha blivit ofrivilligt konverterat till UTF8. Och det fjärde och slutgiltiga problemet är att jag inte har orginal innehållet kvar på servern.

Fyra små problem blir ett gigantiskt problem. Jag har fått upp hemsidan, och databasen, men alla löptexter är “förstörda”. De statiska texterna är ett mindre problem efter som jag har 75% av dem som textfiler. Problemet är alla inlägg i forum, bloggar och kommentarer. Ska man offra allt det för att få något som är betydligt bättre än tidigare. Jag kan tänka mig strukturera om lite i användar strukturen och skapa fler grupper och bla ta bort bloggen för vanliga dödliga användare och låta de som vill ansöka om en blogg. På detta vis skulle jag slippa alla “OT-bloggar” där medlemmarna bloggar om annat än scouting.

Men nu måst jag äta lite Chili con carne och förbereda mig inför kvällen LUG-möte.

//Fredrik Persson



No Responses Yet to “Mer strul med Drupal”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

