Linux From Scratch (Del 1)

01Jan07

Vad är Linux From Scratch (här efter LFS), varför har jag börjat installera och vad ska jag använda det till?

LFS är INTE en linux dist som OpenSuSE eller Ubuntu där det bara är att stoppa i en CD skiva i datorn och besvara ett antal frågor sen är allt installerat och man kan börja jobba med datorn (japp Linux är enkelt att installera). LFS är bara en “ritning” på hur man bygger sin egen Linux installation från källkod. Källkoden får man skaffa sig själv.

Svaret på andra frågan är ganska enkelt nyfikenhet, utmaning och för mycket fritid. Jag tillhör nog den gruppen människor som lär mig mest av att kvadda saker och sedan försöka fixa dem, med LFS så slipper jag jobbet med att förstöra innan jag fixar. När man installerar LFS så börjar man med en massa filer och en bra dokumentation hur man fixar ett Linux system av filerna. Följer man instruktionerna slaviskt så är det nog inga problem (observera nog). Jag tänker iaf blogga om mina äventyr i LFS-landet, kanske hjälper det någon annan att våga sig på ett försök med LFS.

Eftersom syftet med att jag vill bygga min egen Linux från grunden är nyfikenhet och inte att få en fungerande linux maskin så valde jag att installera LFS i en virtuellmaskin som jag kör med vmware-player och lfslivecd (se LP-Blogg för beskrivning av vmware-player och Live-CD). Fördelen med att välja LFS-LiveCd som värdsystem och inte standard systemet är attom man gör fel med en LiveCD så är det i värsta fall bara att börja om. Använder man sitt vanliga system som värd så kan man skada systemet allvarligt och behöva installera om det eller lägga en massa tid på att fixa problem i onödan. LiveCDn innehåller dessutom all källkod och de patchar man behöver. Dessutom innehåller LiveCDn dokumentationen som krävs samt X, xfce om man vill köra värdsystemet grafisk, vilket kan vara fördelaktigt om man ska installera LFS som “huvuddist” på datorn. Eftersom jag bygger allt i en virtuell maskin så spelar det grafiska för mig mindre roll.

Första steget innan installationen är förberedelser. Efter att ha bootat livecdn med vmware-player är det dags att skapa paritationer på den virtuella hårddisken. Jag valde att lägga / på /hda1 och swap på /hda5. Det är bra att skapa en swapparitation som man inte delar med andra redan installerade linuxsystem om man installerar direkt på hårddisk eftersom man med hjälp av LiveCDn kan spara pågående arbete direkt till swapen för att fortsätta vid senare tillfälle. Montera sedan partiationerna och aktivera swapen.

Fortsätt sedan med att skapa grupp ‘lfs’ och användare ‘lfs’ och konfigurerar användarens .bash_profile och .bashrc hur dessa ska se ut framgår av LFS dokumentation.

Nästa steg blir att skapa ett temporärt linuxsystem, men det blir nästa bloggämne.

Viktiga kommandon (listan är inte komplett):
1. paritationer

  • make2fs -jv /dev/ (skapar journalförande filsystem (ext3) på /dev/ där xxx är önskad paritation.)
  • mkswap /dev/ (skapar swap på /dev/ där zzz är önskad paritation.)
  • mkdir -pv /mnt/lfs (skapar katalogen /mnt/lfs )
  • mount -v -t ext3 /dev/ /mnt/lfs (monterar katalogen /mnt/lfs som ext3 )
  • /sbin/swapon -v /dev/ (akiverar swap)

2. Användare:

  • groupadd lfs (lägger till gruppen ‘lfs’)
  • useradd -s /bin/bash -g lfs -m -k /dev/null lfs ( -s /bin/bash ser till att bash är valt skal för användaren, -g lfs användaren tillhör grupp ‘lfs’, -k /dev/null hindrar användaren från att kopiera från /etc/skel, lfs är användarens namn)
  • passwd lfs (skapar lösenord för användaren ‘lfs’)

//Fredrik Persson



2 Responses to “Linux From Scratch (Del 1)”

  1. 1 Samzen

    Ursakta, har brittiska installningar pa tangentbordet, inga svenska bokstaver😉

    Jag haller sj pa med LFS (vill skapa ett ganska l’a’tt system, som sedan skall fyllas pa med en riktigt l’a’tt desktop environment) och det dar med LiveCD sparade nog mig ganska mycket tid och problem, sa jag tackar🙂, synd att du startade med VMware och inte VirtualBox (iaf sa foredrar JAG det, sags vara snabbare), iaf, lycka till, tackar och vem vet, vi kanske ses igen😛

  2. Numera kör jag med VirtualBox för all virtualisering. Anledningen till valet av VMware var att vid det tillfället jag började experimentera med virtuella maskiner för att labba med Linux kändes VMware, mer utväcklat och stabilare… men det var 2006-2007… i dag är läget anerlunda och vem vet vad vi har i morgon.

    //Fredrik


Leave a Reply

