Vilken typ av Linux användare är jag?

07Jan07

Valet av Linux distribution är alltid en het potatis, och är ett perfekt ämne om man vill starta ett flamewar. Själv har “alltid” kört SuSE (okej började med att testa Redhat 5.0) och jag har lyckats få en hand full av mäniskor att byta från windows till Linux med hjälp av SuSE. I dag när jag satt och slösurfade hittade jag en “Linux Distribution Chooser” där man genom att besvara några enkla frågor får en “användareprofil”. Frågorna är ganska enkla och handlar mest om hur vad Linux/dator användare man är och vilken typ av dator man har.

Resultatet på min test blev följande:

  • Ubuntu
  • Kubuntu
  • Fedora
  • Mandriva
  • Debian
  • OpenSuSE matchade inte riktigt min profil med motiveringen att min dator kan vara för slö.

Av dessa är det bara Fedora och Debian som jag skulle kunna tänka mig att använda (förutom SuSE som jag redan använder). Jag ser ingen anledning till att välja (K)Ubuntu, då kan jag lika bra installera Debian. Mandriva testade jag på den tiden då det var Mandrake, trevligt men på den tiden fanns det för många olika Mandrake varianter att välja på, dessutom så var SuSE billigare (tiden före bredband). Fedora har jag aldrig provat, sist jag testade så var det Redhat 8.0 om jag inte minns fel.

LFS (Linux From Scratch) fanns inte med på listan, det är inget jag sörjer. Jag har fått en lösning på mitt problem i min LFS install (börja om från början) efter som jag befinner mig i så tidigt stadium.

//Fredrik Persson



One Response to “Vilken typ av Linux användare är jag?”

  1. Tjena! Jag har roat mig med att testa en del olika Linux också och nya Fedora är riktigt bra.Går att köra updates och få in BMP+ tex med Yum !Knoppix på cd funkar bra men så la jag in den på disken och den pajade på direkten efter en update.
    Ubuntu Feisty är den jag kör utan problem och det är ju den bästa hittills med tanke på video och ljud .Debian 4 har jag haft på den ena datorn med gott resultat!Ska nu testa SuSe och se vad den går för nuför tiden,har provat den tidigare men förkastade den då.Men så fint utvecklingen går numera vad gäller Linux,det är en fröjd!
    Jag har en Canon scanner men det finns inget program annat än det f-b windows som klarar den och det är irriterande,vet du något om vad man kan göra ??Var vänlig isåfall o skriv några rader till min email som du fick av mig.Häls Bo Högrelius


Leave a Reply

