Moduler till drupal?

08Jan07

En av fördelarna med drupal är möjligheten att lägga till moduler som gör livet lättare för administrattörer och dumma användare ( jag utgår alltid i från att användare är både dumma och lata ). Efter att ha lyssnat på de få användare som faktiskt försökte använda min hemsida så kom jag fram till att jag måste förenkla.

IMCE

Första kritiken var att användarna inte förstod hur de skulle lägga in bilder i löptext. En enkel lösning för drupal är att köra IMCE för att hantera bilder (se nedan).

add_image_mini.png

IMCE låter varje användare få en egen katalog där de kan lägga upp bilder för att sedan lätt infoga dem i noder (där efter är det upp till användaren att vara kreativ). Jag valde att bara låta “power-users” få tillgång till IMCE, på så sätt slipper jag att vanliga användare lägger en massa bilder i kommentarer och riskerar att förstöra layouten på sidan. Installation och konfigurationen är enkel, det ända problem jag hade var rättigheter på de nyskapade katalogerna.

TinyMCE

tinyimce_mini.jpg

TinyMCE är en bra WYSIWYG-editor som innehåller allt och lite till. Den användare som inte kan använda den för att skapa bra innehåll vet jag inte vad jag ska göra med. Troligen kommer denna funktionen ge mig mer bekymmer om jag kör med fullt html-stöd i drupal. En skrämmande test visade att det är inga problem att behålla layout från tex OpenOffice dokument, med tecken störlekar och allt. Mardrömmen är att användare börjar skriva innehåll med tex 48pts och på så vis förstör hemsidans layout. Tur är att jag kan låta drupal styra vilka html-taggar som är tillåtna. Fördelen med TinyMCE är att det fungerar bra i hop med IMCE.

Och två små moduler.

Simplenews som är en modul för att hantera olika “nyhetsbrev” på sidan, användaren kan välja vilka brev han/hon vill ha. För en scoutkår skulle det tex kunna vara info från styrelsen, eller respektive avdelning.

Front, ger möjlighet att visa olika innehåll på olika typer av “framsidor” tex så kan oinloggade mötas av en “splash-logga” och kort information om siten/föreningen, inloggade medlemmar kan mötas av nyheter eller annat skoj. Man kan även skapa en speciel framsida för inloggade som inte har besökt siten på en längre tid. Resten får administratören själv fantisera ihop.

Sedan återstår bara Acidfree, men det har strulat lite på den lokala servern så det får vänta någon dag till.

Vad mer kan behövas?

//Fredrik Persson



No Responses Yet to “Moduler till drupal?”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

