At last OpenSuSE 10.2

04Feb07

Äntligen har jag fått loss tummarna och installerat OpenSuSE 10.2 och hunnit köra det ett par dagar. Nästa gång jag ska uppgradera ska jag be någon som har tillgång till DVD-brännare, dra hem OpenSuSE på DVD. CD skivor suger. Min egen CD-brännare har lagt av helt (den är inköpt 1998, så den har gjort sitt), pappa har ingen DVD-brännare, syrran som fick DVD-brännare i julklapp kör med modemuppkoppling. Och jag kräver Linux distar på CD/DVD, man vet aldrig hur långtid det tar att installera över nätverk. Jag har varit med om att det tar 14 timmar att installera OpenSuSE över nät (på 8 MB lina). Det ska göras på mer än en dator, dessutom vill jag hat två installationer på min burk, en för test och en för att arbeta med. Anledningen till att det drog ut på tiden med installationen var heltenkelt att MD5 summorna inte stämde på en del av CD skivorna vilket ledde till att jag fick tanka hem nya iso filer och bränna. Jag hittade något som kanske bör betraktas som bugg under installationen. Av misstag hade jag låtit USB minnet sitta i när jag påbörjade installationen, men jag tog ut det efter att jag hade skapat paritationstabellen men innan jag började formatera och skriva fstab. Resultatet blev att installationen avbröts med en krasch.

Mitt intryck av OpenSuSE 10.2

  • GNOME 2.16 – En bra anledning till uppgradering. GNOME har sedan jag började med Linux blivit minst tusen gånger bättre och är min favorit bland skrivbordsmiljöerna. Jag gillar dock inte SuSEs stora klumpiga “Favorit meny” som de tycks ha både i GNOME och KDE, som tur är kan man använda “klassisk meny” (japp jag är konservativ). En nyhet som skulle kunna vara trevlig är en “Software Installer” i GNOME, den fungerar fint med YaST antar jag. Notera att jag bara antar detta. Min test föll på att “installern” inte tycks få hjälp av YaST med att hålla reda på vilken CD-skiva den önskade applikationen finns på.

sw_installer.png

sw_err_msg.png

  • KDE x.xx.x – Jag är ingen stor KDE-anhängare, ska jag vara ärlig så har jag bara testat KDE liten stund på pappas dator.
  • XFCE 4.x – Varför, varför?!? Varför inkluderar inte OpenSuSE XFCE

Övrigt som finns (och/eller saknas) med i OpenSuSE 10.2.

  • LAMP – Gick igång utan strul, största nyheten är att det är PHP5 i stället för PHP4 som ingår, nu kan jag alltså äntligen skriva om min Drupal modul för Doxygen och använda PHP5 xml parsning i stället.
  • Digikam – Hittade som väntat min Canon S3 IS direkt utan problem, OpenSuSE 10.0 lyckades inte identifiera kamera modellen men det gick ändå att använda kameran med Linux.
  • QT4 – Både QT4 och QT3 ingår med allt vad det innebär.
  • Bluefish – Min favorit blad webutvecklingsverktygen saknas, Quanta är med
  • wxWidgets – Ingår men dock inte “devel-paket”, vilket jag personligen tycker är väldigt trist. wxWidgets är helt underbart att jobba med.
  • SDL – SDL finns givetvis med och då även som “devel-paket”, men SDL_mixer, SDL_image, SDL_ttf saknar “devel-paket”. Jag börjar undra på om SuSE folket har funderat på att jag kanske finns…

Jag hoppas att få tag på en DVD med Fedora 6 under kommande vecka att utvärdera inför Linux Demo-helgen på stadsbiblioteket i Malmö.
//Fredrik Persson



No Responses Yet to “At last OpenSuSE 10.2”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

