Scripta Neverwinter (respawning)

10Feb07

Att jag gillar Neverwinter är ingen hemlighet. Förutom en stor och bra story levereras spelet med en kraftfull “world-editor”, med ett komplex men lätt överskådligt scriptspråk. Har man tid och ok kan man göra saker bortom sin vildaste fantasi. Något som jag saknar är förmågan att skapa slumpade äventyr som anpassar sig efter spelaren och framför allt episka äventyr för spelare i klass 25+ som känns värda att spela. Tyvärr fungerar det inte bra att skapa stora episka slagfält i NWN. Det jag tycker är det viktigaste med nwnscript är att språket är otroligt inspirerande att jobba med, om jag någon gång ska ha ett scriptspråk ( se mer om script ) i ett spel vill jag att det ser ut och fungerar som nwnscript. I dag tänker jag inte gå in på detaljer i nwnscriptande utan bjuder bara på ett trevlig script för “respawning” av monster.

Scriptreglerna är lätta, när monster (av typen “attacker1”) dör kollar han hur många allierade monster det finns och hur många motståndarna är (spelare+henchman) och respawnar med ett monster mer.



No Responses Yet to “Scripta Neverwinter (respawning)”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

