Än ett nytt jobb

04Mar07

Denna veckan har varit hektiskt, jag har jobbat på Tomegården i två dagar och fått jobbet på Dalby Montessori fsk. Mer än så har jag inte haft tid att göra. Måndag och tisdag jobbade jag på Tomegården, sedan jag slutade där har de tappa hälften av barnen (jag är tyvärr inte orsaken), men de har lyckats ersätta dem med nya barn direkt. Det var tur att jag ringde Dalby i måndags när jag var på Tomegården, för de hade försökt få tag på mig. De ville att jag skulle börja snarast. Jag hade gett Tomegården mitt löfte att jobba måndag och tisdag hos dem, vilket jag kände mig “tvingad” att hålla. Som vanlig när jag har jobbat på Tomegården han jag med en utflykt till Botan med några barn. för att göra det enkelt för mig valde jag några av de gamla barnen som jag känner väl och som känner mig väl

Min första dag på Dalby Montessori fsk.
Dagen började med kaffe och en rundvandring sedan placerades jag i en fåtölj för att beskåda helheten. De som känner mig vet att jag inte blir sittande länge, efter ett par minuter kom några nyfikna pojkar fram och undrade vem jag var. Pojkarna ville visa mig var de har sina fack och bjuda mig på kaffe, det var bara för mig att offra mig vetenskapen och låta pojkarna göra kaffe till mig. Det var tur att jag övervakade dem lite lätt, det räcker inte med ett halvt mått till nästan två koppar kaffe. Efter lunchen gick alla barnen ut för att gå en “lång” runda i det härliga vinterlandskapet. Onsdagar är utflykts dagar och alla barnen hade med sig matsäck.

Andra dagen
Även denna dagen inleddes med att jag placerades i fåtölj för att sitta och hänga. Jag är inte bra på att hänga, som tur var började jag ganska sent denna dagen och behövde egentligen bara sitta stilla en lite stund innan samlingen och lunchen. Lunchen bestod av en ganska smaklös ärtsoppa med pannkakor (med en sötsliskig historia kallad sylt) till efterrätt När barnen hade ätit gick de ut och var ute fram till mellanmålet. Senare på eftermiddagen visade barnen mig hur de brukar spela pingis, med tanke på att de bara är 5-6 år så är några riktigt bra. En annan populär aktivitet är kortspel som “Finns i sjön”, “Skitgubbe” och “Svälta svin”. Jag avrundade dagen med att spela “Skitgubbe” med en lite flicka (3-4 år gammal), det gick inte jätte bra men hon hade full koll på det där med större och mindre än. Att klura ut vilket kort hon skulle lägga för att lägga över en femma var inget problem.

Dag 3
Fredag, jag började 10:30. Jag orkade inte att bara sitta och titta på så jag diskuterade med Annika och blev satt på att läsa för några små kottar. Rutinerna följde samma mönster som de tidigare dagarna, lunch, ut och leka, mellanmål, inomhus aktiviteter och sedan hem. Jag upptäckte att min ena känga var total kvaddad😦



No Responses Yet to “Än ett nytt jobb”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

