Summering av veckan

10Mar07

Nu har jag börjat komma in mer i mitt nya jobb och fått ett riktigt schema. Måndag, onsdag och fredag jobbar jag 11:00-17:00, tisdagar och torsdagar 08:30-17:00. De dagar som jag börjar sent kommer jag lagom till samlingen och lunchen. När jag börjar tidigt är jag med i förskolans aktiviteter eller ute i skogen med några barn. Under den gångna veckan herr jag bland annat fått genomgång av olika grace och artighetsövningar som man gör med barnen. I torsdags var jag ute i skogen hela förmiddagen. Jag började med att följa med de äldre barnen när de skulle i väg och ha utomhusaktiviteter tillsammans med f-klassen. Läraren för f-klassen hade planerat ett “rörelsebingo”, som fungerade ungefär som en organisationstävling (för att prata scoutspråk). Barnen fick vars en bingobricka där de skulle skriva upp tal mellan 1-20, sedan skulle de dra en lott per grupp med ett nummer. Läraren hade sedan en lista med 20 varierande uppgifter för grupperna att lösa (de löser uppgiften oavsett om de har siffran på bingobrickan eller ej), när uppgiften var löst var det bara för barnen att stryka siffran från sin bingobricka (om de hade siffran).

På eftermiddagarna är det mycket kortspel, pingis och Lego som gäller när de är inne. Utomhus är det bandy och fotboll som gäller för de större killarna, tjejerna leker mest “Under hökens vingar”, nu när det är blött och lerigt är gägga väldigt uppskattat bland alla barnen. En annan ny populär lek bland några av töserna är “Klänga på Fredrik”…

Framtiden

Nästa vecka ska jag försöka komma i gång med lite träd kunskap med barnen, jag har hittat ett ställe med bokskog där träden har lite personlighet där jag tänkte leka “hitta trädet” med barnen. Jag måste försöka hitta mina gamla anteckningar med “Långe Boke” och “Eka Pappiljott” eller klura ut vad författaren och boken där det kommer ursprungligen i från heter. Det hade varit roligt att låta barnen skapa sina egna naturböcker, på Tomegården jobbade barnen mycket med böcker om människokroppen där barnen skulle måla en kroppsden och sedan skriva vilken kroppsdel det är, de hade även bladformer mm enligt samma system.

//Fredrik



No Responses Yet to “Summering av veckan”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

