Trädkramare

15Mar07

Nu har jag börjat komma igång med mina friluftsförmiddagar på Dalby Montessoriförskola, första gänget ut var sexåringarna i tisdags. På schemat stod trädkännedom, för att göra det enkelt för mig valde jag att börja med en övning som jag lärde mig under tiden på Kjesäter och som sedan var ett av kännetecknen för myrgruppen på den tiden då den fanns “Trädkramarleken”. Vi inledde med en kortare vandring där vi stannade och tittade och kände på några olika träd (gran, björk, tall och bok). Längst vägen hittade vi ett gammalt dött träd som några pojkar snabbt konstaterade efter att ha känt på barken att det måste vara en tall. Poängen med att känna på olika träd längstvägen innan vi lekte “trädkramarleken” är inte att lära barnen olika träd, utan att skapa en känsla för att alla träd är unika och att man kan skilja olika arter från varandra på flera sätt.

När barnen började tröttna på att känna på och krama träd fick de leka fritt en liten stund innan vi gick till ett ställe som de kallar “brända tomten”. Barnen fick nu i uppgift att rita vad de ville efter att jag hade placerat ut dem i gläntan så att de inte kunde se varandra. Barnens teckningar var väldigt varierande, många ritade naturbilder, andra barn ritade bla sjöjungfru, ubåt, hajar, stjärnor. Höjdpunkten under tisdagens äventyr var nog ändå ekorren vi såg hoppa mellan träden.

I onsdags körde jag samma aktiviteter med några 4-5 åringar. Tyvärr såg vi inte ekorren under onsdagens vandring, men vi hittade en massa kottar som en ekorre hade festat på. När jag är ute kör jag två aktiviteter på ca 1.5 till 2 timmar och låter barnen hålla på så länge de tycker det är roligt. Nästa vecka ska jag försöka få ut de sista. Båda dagarna bjöd på ett kanon fint väder och jag hoppas nästa vecka blir lika bra.

Jag har även börjat lära en av de sexåriga flickorna att spela schack på eftermiddagarna, vi har bara hållit på i ca två timmar allt som allt. I dag ritade jag en snabb och enkel fusklapp till henne, kanske skulle man låta barnen skriva “Min första schackbok” själv?



No Responses Yet to “Trädkramare”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

