Träd med kottar?

20Mar07

I dag har jag fortsatt med mina ute aktiviteter, gruppen som var ute i skogen och tittade på träd med mig var mycket liten. Jag hade med mig 4 stycken helt underbara och väldigt nyfikna töser i åldern 4-5 år. Vi började som vanligt med att gå och känna lite på trädstammarna och titta på några olika träd (gran, tall, björk och bok). Jag kom på att jag egentligen borde ta med mig “Barnens trädbok” och läsa en saga om några av de träden som de tittar på, eller än bättre övertala föreståndaren att köpa in boken om den finns kvar på förlaget.

Vi började prata om träd med kottar och barnen blev nyfikna på vilka olika träd som faktiskt har kottar och om det bara är barrträd som har kottar. Efter lite letande i skogen hittade vi både gran, tall, lärk och al. Det var ett gäng stolta barn som senare på samlingen visade upp sina kottar för de övriga barnen och berättade att det faktiskt finns fler träd än gran som har kottar.

Trädkramarleken

Dela in barnen i par och ge dem en ögonbindel per par. Det ena barnet tar på sig ögonbindlen så att det inte kan se och det seende barnet leder nu det “blinda” barnet till ett träd som det “blinda” barnet sedan får utforska med hjälp av händerna. När barnet har utforskat trädet färdigt går de tillbaka till utgångspunkten för att ta av ögonbindlen och sedan leta upp trädet som de kände på. barnen byter sedan roller.

Avslutning: Låt barnen hålla på så länge de har lust och intresse, avsluta med att diskutera hur träden kändes.

Tips: Välj ut ett skogsparti där träden har lite olika former gärna med några olika arter.

//Fredrik



No Responses Yet to “Träd med kottar?”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

