För lite scouting

22Mar07

Skrev ursprungligen detta för Arlövs Scoutkår men lägger den här också för att nå bredare publik

Jag har ägnat alldeles för lite tid åt bäverscouting och scouting i allmänhet, de senaste 2-3 veckorna. Det har gått två bävermöten sen jag skrev något senast, ett möte som handlade om orientering och kartan. Mötet gick bra förutom att några scouter inte lyssnade på instruktionerna och “förstörde” hela övningen. Det var kanske tur att de förstörde den eftersom de ändå inte hade hunnit genomföra hela övningen så som jag hade tänkt mig. Nu han de i alla fall med halva övningen, hade de gjort som jag ville så hade de bara hunnit med en fjärdedel.

Förra mötet var sjukvård, vi gick igenom hur man tvättar ett sår och sätter på ett plåster mötet avslutades med att vi lekte plåsterleken. Några föräldrar tycker att barnen är “odisciplinerade” och högljuda. Hur mycket störande element ska man acceptera inom scoutingen och vilka “diciplinäraåtgärder” är accepterade? Ska man som scoutledare lägga tiden på att jaga orosmoment eller på scoutprogramet?

//Fredrik



No Responses Yet to “För lite scouting”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

