För lite opensource bloggande

25Mar07

Jag är nog sämsta bloggaren i hela universum. Först tycker jag att jag bloggar om för mycket Linux, datorer och programmering. Sedan gnäller jag över att jag bloggar för lite om det.

S.N.A.K.E

snake_013.png

Liten skärmdump från mitt snake projekt

I går satt jag och kodade lite till på mitt “Snake” som jag råkade påbörja av misstag när jag ville testa Allegro. Jag la till kollisionskontroll så att ormen kan äta äpple och krocka med sig själv. Förhoppningsvis blir spelet så pass klart att jag kan överge det i snar framtid. Det är faktiskt första gången som jag skriver ett snake (eller någon annan klassiker). När spelet är så färdigt att jag vill dela med mig av det kommer det att finnas för nerladdning här på sidan.

Senaste Mö-LUG träffen

I onsdags träffades vi som vanligt inne på Café Gustav Adolfs i Malmö för att prata Linux. Hela 5 pers kom, var av en var förstagångs besökare. Vi pratade lite om fiaskot med demodagen på stadsbiblioteket i Malmö, där efter blev det lite diskussion om programmering, mm. Själv var jag ganska trött och väldigt tråkigt sällskap, men jag var där och det är det som räknas eller?

Lite nytt här på sidan.

Jag har hittat en bra modul till Drupal som heter BUEdit. Editorn är ingen WYSIWYG-editor utan den infogar “bara” html-kod i det vanliga redigeringstextfältet. Fördelen är att man själv kan konfigurerar menyerna så att de passar ens egna behov. Ganska praktiskt om man har egna div-taggar eller liknande.

Editorn innehåller följande som standard:

  • Konfigurerbara knappar
  • Stödjer rollbaserat interface (dvs olika menyer för olika typer av användare).
  • Konfigurerars lätt via admin-sidorna
  • Import/export av konfigurationsfiler (via admin-sida)

Standard knappar är:

  1. Infoga bild (använder IMCE javascript API om det finns installerat).
  2. Infoga hyperlänk.
  3. Fet stil.
  4. Kursiv stil.
  5. Numrerard lista.
  6. Onumrerad lista.
  7. “Teaser break”
  8. Förhandsgranskning

Tyvärr har jag inte hittat någonstans där man kan ladda olika configurationsfiler.

//Fredrik



No Responses Yet to “För lite opensource bloggande”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

