Slökodande

09Apr07

George Lucas sa en gång i samband med ny realeasen av de gamla klassiska Star wars filmerna “filmer är projekt som aldrig blir färdiga, bara övergivna” och så är det nog även med datorspel. De stora profithungriga spelföretagen vill släppa spelen i rimlig tid (möjligen med undantag 3D-Releam som har hållit på med Duke Nuke’m 4-ever sen stenåldern). I opensource världen är det lite annorlunda där kan man släppa beta efter beta och jobba vidare på spelprojektet tills man tröttnar på det. Under påsken blev min tolkning av snake “färdig”, eller så färdig som jag vill ha det. Man kan styra ormen, äta äpplen, kollidera, starta om spelet efter att man har dött och det finns en “dagens bästa poäng”. Det som “saknas” är olika banor, svårighetsgrader och highscore lista men det spelar mindre roll. Poängen är ju att jag faktiskt har skrivit ett spel “färdigt” tidigare projekt har blivit några tusen rader kod men inget som kan betraktas som färdiga spel (möjligen “SpaceWarrior”).

Vad lärde jag mig av att skriva ett snake-spel?

  • Grundläggande Allegro. Detta var den egentliga orsaken till att jag skrev en egen variant av snake.
    • Skapa och använda bitmapar.
    • Dubblebuffer.
    • Tagentbordsinput
  • Att använda STL vector. Ingen nyupptäckt kanske men i tidigare projekt har jag använt mig utslutande av listor i form av “arrayer”. STL vectorer gör livet lättare att leva då det fungerar som länkadelistor.
  • Skapa “Waypoint” system. jag behövde ett sätt att tala om för de olika noderna i ormen var de ska ändra riktning (man styr egentligen bara huvudet på ormen) och vilket riktning noden ska förflytta sig i. Jag valde att skapa en waypointklass och implementera den i varje “snake-nod” i ev vector.

Det ända jag skulle vilja ändra på är små detaljer i kassen CAllegro som hanterar grafiken. Jag har dessutom några funktioner som inte tillhör någon klass, men jag kan leva med de begränsningarna eftersom jag inte planerar någon vidare utveckling av projektet.

Sugen på att tetsta mitt snake, kolla under download

//Fredrik



One Response to “Slökodande”


  1. 1 Eftersläntare « Perras blogg om sånt som inte passar ihop

Leave a Reply

