Hämta bilder med C#

25Apr07

Nyss skrev jag om hur man hämtar bilder med ett phpscript nyfiken som jag är var jag tvungen att skriva samma sak med C#. Jag har inte så bra koll på C#, jag gillar inte ens språket (tror jag). En av fördelarna med C#/Mono är att man har så himmla mycket funktioner färdiga som man inte har i tex C++ som annars är mitt favorit språk.

Programmets “magiska” funktioner är WebClient hämtade från System.Net

using System;
using System.Net;

class ImageRipper
{
static void Main()
{
WorkLoop();
}

static void WorkLoop()
{
string sBasePath = "http://www.mysite.com/album/";
int iDirLow = 216;
int iDirTop = 219;
int iDirStep = 1;
string sMidd = "/";

int iImgLow = 1;
int iImgTop = 3;
int iImgStep = 1;
string sImgType = ".jpg";

string sDestDir = "/";

string sSrcStr =" ";
string sDestStr=" ";

try{
System.IO.Directory.CreateDirectory(sDestDir);
}catch (Exception e){
Console.WriteLine(e.Message);
}

int i = iDirLow;
while(i < iDirTop+1){
int j = iImgLow;
while(j <iImgTop+1){
sSrcStr=String.Format( "{0:0}{1:000}{2:0}{3:00}{4:0}", sBasePath, i ,sMidd, j, sImgType );
sDestStr=String.Format( "{0:0}{1:000}{2:00}{3:0}", sDestDir, i, j, sImgType );
MyCopy(sSrcStr, sDestStr);
j=j+iImgStep;
}
i=i+iDirStep;
}
}

static void MyCopy(string sSrcStr, string sDestStr)
{
WebClient Client = new WebClient();
try{
Client.DownloadFile(sSrcStr, sDestStr);
}catch (Exception e) {
Console.WriteLine(e.Message);
}
}
} 

//Fredrik



One Response to “Hämta bilder med C#”


  1. 1 Tack Worpress « Perras blogg om sånt som inte passar ihop

Leave a Reply

