Skäralid (valborghelgen 2007)

01May07

Att säga att ett projekt är lyckat är bara en bedöminingsak.

Direkt efter jobbet i fredags åkte jag och Roderik till Röstånga för att vandra på skåneleden Ås till Ås, eller för att vara exakt en del av leden. Efter mycket om och men valde vi att gå mellan Röstånga och Åstorp, leden går bla igenom Nackarpsdalen, Skäralid och Klövahallar som troligen är bland de vackraste platserna i Skåneland.

På väg mot Odensjön

Fredag

Vi började gå i från Röstånga vid 19:30 efter att ha fixat lite vatten vid macken (vi går leden “baklänges”). Vandringen fram till Odensjön som har fått sitt namn pga att det sägs likna Odens enda öga. Odensjön ansågs förr vara “bottenlös” och ska enligt legenden ha uppstått när ett slott en gång i tiden försvan. Slottsherren ska ha gått ut på jakt, efter en lyckad jakt arrangerades det en fest, när stämningen var som störst öppnade sig marken och slottet försvann. Av någon anledning tappade vi bort leden och hamnade nere vid Odensjön och tvingades klättra upp för rasbranterna kring sjön (inte så kul med 20kg på ryggen). Vi valde att övernatta under bar himmel någon kilometer efter Odensjön. Att övernatta vid Odensjön var inget alternativ då det var ett ungdomsgäng som festade där (troligen en ganska vanlig företeelse). Till middag blev det pepparbiff, med potatis och grönpepparsås.

Lördag

Vi steg upp 06:00, packade och gav oss av mot Skäralid utan att äta frukost eftersom vi hade förlite vatten för att få till en frukost. Vid 09:00 nådde vi äntligen Skäralid efter en underbar morgon vandring. Då vi ville ha vatten valde vi att gå nere i ravinen längst med Skärbäcken fram till Rårödpågens källa, där vi fyllde på vatten flaskorna och drack. När vi hade kommit bort en från källan stannade vi för att röra ihop lite frukost, gröt med torkad frukt. Vi fortsatte att gå längs med Skärbäcken till vi kom på leden, vi stötte på en massa folk. Det tråkiga med att inte följa leden är att vi missade utkiksplatserna uppe på Kopparhatten, men det kan vi leva med.

Eftersom vi hade börjat vår dag så tidigt kom vi fram till vindskyddet vid Svartesjö ganska tidigt och åt middag (Uncle Bens Chili med grytbitar och ris). Vindskyddet var redan ockuperat, där fanns en massa tält men inget folk när vi kom. En lätt trötthet drabbade oss båda efter den tidiga morgonen, så i väntan på att få veta vilka tälten tillhörde la vi oss och vilade. Framåt eftermiddagen dök en massa TVM:are upp som skulle ligga där i tälten. Jag och Roderik hade en kort överläggning och påhejad av TVM-ledarna gav vi oss av. Vi fyllde på vårt vattenföråd i en namnlös (enligt kartan iaf) sjö strax norr om Svatresjö. Jag vet inte riktigt hur länge eller långt vi gick innan vi hittade en tämligen lämplig övernattningsplats där vi åt äpplekaka bakad på stormkök

Recept: Äpplekaka (2-4pers)
3 Äpplen
6-10 Digestive
kanel
socker
lite smör

Söndag

Nallen pep 06:00 och 06:30 var vi ute ur sovsäckarna och lagade frukost. Denna morgonen var kallare än förgående, men lite fruktsoppa och knäckebröd fick i gång oss. Dagens mål var vindskyddet Kirka skogen, där vi enligt planerna skulle övernatta, sträckan som enligt kartan är etapp 3 är ganska tråkig att gå. En tredjedel av etappen går på vägar och är inta alls lika fin som Skäralid, men den är inte tråkigast.

Jag en söndagsmorgon på en tämligen lämplig övernattningsplatsÄn en tidig morgon gjorde att vi nådde målet tidigt, vindskyddet saknade vatten och var fyllt av Danskar som höll på med en massa aktiviteter. Efter middagen som bestod av hemma gjord pyttipanna med chorizokorv, bacon, och potatis vilade vi lite samtidigt som vi övervägde vad vårt nästa drag skulle bli. Att stanna var nästan uteslutet då vi saknade vatten helt (dessutom var där en massa Danskar), nackdelen med att gå vidare var att vi skulle tvingas gå till vindskyddet vid Hållbar som ligger 8km från Åstorp. Vilket i sin tur skulle innebära att vi skulle kunna åka hem en dag tidigare, lite trist i sig. Etappen Kirka skogen och Valvbågen är 15 km och erbjuder få möjligheter att övernatta längst vägen, vi hade dessutom redan gått ca 7-8 km. Vi kom fram till att det var lika bra att göra ett försök att gå.Sakta började vi gå längst med det helt underbara Klövahallar där det lär finnas ett vindskydd någonstans längst sluttningarna som vi ska söka reda på någon gång. Vi fylld på några av våra vattenflaskor i en liten bäck som kröp fram ur begsgrunden, vattnet var mycket kallt och gott. När vi hade gått någon kilometer tappade jag sugen och vi blev tvungna att stanna och ta rast. Lite vatten och digestivekex fick i gång mig igen, sen var det inga problem. Vi började se vandringen som ett litet misslyckande, vi hade ju planerat att laga mat i reflektorugn och elda vid varje övernattningsplats. Istället hade vi tvingats flytta på oss. Först pga TVM:arna vid Svartesjö, sedan bristen på vatten vid Kirka skog. Det var bara första natten som hade varit som planerat. Etappen som enligt kartan heter “Etapp 2” består efter Klövahallar (sett från vårt håll) bara av vägar, visst är det ett ganska vakert öppet landskap man går igenom men vid Körslättsgård känner man sig inte välkommen då de har satt upp stora skyltar att det är “rastning förbjuden”. Jag vet inte riktigt om detta är “Allemansrättsligt förenligt” eller inte, men man bör ju inte stanna och rasta på någons tomt.

Framme vid Hålebäck blev vi lite besvikna på veden, det fanns ingen ved i förrådet. Men det fanns vatten och med lite tur lyckades vi skrapa i hop ved till en bras, detta blev brasan som räddade hela turen. På kvällen låg vi och pratade om hur viktig elden är, vi var överens om att det inte är någon riktig friluftstur om man inte eldar.

Måndag

Vi tog sov morgon till 08:00, tvättade av oss i skift, medan den ena tvättade sig åt den andra frukost bestående av fruktsoppa och knäckebröd innan avmarsch mot Åstorp. På vägen in till Åstorp mötte vi ca 20-25 pers i två olika grupper som uppenbarligen var på väg mot Hålebäck, antagligen hade de tänkt sig fira valborg där. Tur att vi åkte hem en dag tidigare alltså.

Vindskyddet vid HålebäckMer bilder finns i fotoalbumet//Fredrik

One Response to “Skäralid (valborghelgen 2007)”

1. 1 Vinterbilder från Skäralid (del 2 av 2) « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)