OpenSolaris

12May07

Jag har länge hoppats på att kunna skriva ett litet referat av OpenSolaris (Starter Kit), men mitt bästa resultat är en lyckad installation av Solaris Express, som är oanvändbar, troligen är det X som är fel konfigurerart för min burk. OpenSolaris Starter Kit innehåller två DVD-skivor var av den ena innehåller en LiveCD med en massa varianter av Nexenta, Belenix, Schillix samt Nexenta Install, jag lyckas inte få igång någon av dem på min 1.3ghz AMD med 1GB RAM. Trist att Sun Microsystem ska ha spenderat $1 (plus omkostnaderna för att pressa och förpacka 2 DVD-skivor) på något som jag inte kan säga något positivt om.

screenshot_mini.png

Installationen.
Installationen i sig var imte mycket svårare än att installera tex OpenSuse (som jag kör), jag saknade dock lite av de möjligheterna som YaST erbjuder när det gäller paritionering av hårddisken. Annars var det inte mycket som skiljde sig. Gänget bakom OpenSolaris kunde även gjort installationen lite snyggare, med lite information om vad som installeras och vad man kan använda applikationen till. Det kanske inte jätte viktig feature, men ganska trevlig när det är första gången man installerar systemt.

Avändandet.
Efter en väldigt seg uppstart kommer en “splashscreen” som det står Nvidia på, vilket bör tyda på att det är nvidias egna drivrutiner till grafikkortet. Där efter kommer en felrenderad inloggningsskärm, vilket får mig att misstänka att något inte står rätt till med grafikkorts drivrutinerna. Med lite tur lyckades jag logga in i och möttes av ett halvtaskigt GNOME skrivbord (OBS! inte GNOMEs fel!). Jag fick configurera xorg på det gamla hedeliga viset med xorgconfig. Vilket efter omstart gjorde att Solaris inte ville boota, och jag som åtminstånde hade hoppats på att X-servern skulle krascha pga min klantighet, men ack.

Omdöme.
Suck….

För med spännande läsning besök min riktiga blogg

//Fredrik



4 Responses to “OpenSolaris”

  1. Påminner mig lite om när Linux på 90-talet😀

  2. 2 Thommy M.

    Du tror inte problemen är bakom tangentbordet kanske?

  3. 3 perra

    Thommy: Det heter mellan tagentordet och stolen😉

    //Fredrik


  1. 1 NexentaOS « Perras blogg om sånt som inte passar ihop

Leave a Reply

