Ifrågasättande

31May07

Ibland vill jag bara ifrågasätta allt, i dag är ett sådant tillfälle (näe jag ska inte klandra scoutrörelsen). På förskolan där jag jobbar har man som tradition att gå på utflykt på onsdagar, själv ser jag inte riktigt meningen med det hela. Oftast går vi ca 13:30 och går hem igen ca 14:30. Aktiviteten blir därför gå en liten bit och sedan äta innan man går hem, varför? Något mer seriöst hinner man inte med att göra, fast det spelar kanske mindre roll eftersom jag har varit ute mycket med barnen i skogen under våren.

En annan sak jag funderar över är “tanter” och deras regler, alla tycks ha olika regler och olika syn på saker. Ett exempel är vad barnen ska ha på sig när de är ute. Först sitter “tant A” och talar om förbarnen att de ska ha fleecetröja och överdragsbyxor på sig när de är ute, när barnen sedan kommer ut och frågar “tant B” (eller “C”) är det okej att ta av sig vissa kläder. Vad som är okej och inte beror på vad barnen sysslar med. Spelar “Kalle” fotboll, får ha ta av sig och behöver inte ta på sig igen när han slutar spela fotboll. Eftersom tjejerna inte spelar fotboll får de inte ta av sig. Rör man sig mindre om man leker jagning än om man spelar fotboll?

Idag fick barnen ta av sig skor och strumper när de lekte i sandlådan, fram till mellanmålet. Efter mellanmålet gick solen i moln och barnen var tvungna att behålla skor och strumor på sig. Logik?

Själv tillhör jag de som utgår från att barnen inte är dumma och vill frysa, i min värld tar de barn som fryser på sig mer kläder.



No Responses Yet to “Ifrågasättande”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

