Fjällräven

06Jun07

Mitt fina Fjällräven regnställ är på väg att slitas ut totalt nu, den ena detaljen efter den andra ger med sig och det finns några små revor i byxorna. Jackan har tjänat mig väl i några år av mer eller mindre dagligt bruk nu. Jag minns inte riktigt när jag köpte regnstället, men jag har nog haft det i 4-5 år nu, nästan dagligen.


Bild 1Byxorna har också fått vara med, de ligger alltid i min ryggsäck så att de finns med när jag behöver dem som mest. Jag äger ingen riktig vinterjacka, utan blir det kallt tar jag på mig en ylle eller fleecetröja under jackan. På sommaren är jackan med i ryggsäcken oavsett väder (vem vet när det blir kallt eller blött?). Jag är egentligen inte förvånad över att jackan är utsliten.

Vad är det då för detaljer som är slitna och varför?

Jacka

  • Resårsömen på ryggen, sytråden har nöttsbort pga att jag alltid bör ryggsäck.
  • Neder resårbandet, små hål i tyget (se bild 1)
  • En söm på ena sidan.
  • En söm som håller ihop nätfodret på insidan (se bild 2).

Byxor

  • Kardborrarna vid blixtlåsen håller på att lossna (bristande kvalitet?).
  • Några små revor lite här och var.


Bild 2En del av problemen är slitage, men att tex kardborrebanden lossnar (sömmarna utsätts inte för några större påfrestningar) är på gränsen till bristande kvalitet. Jag hoppas dock att byxorna håller några år till så jag bara behöver köpa ny jacka till hösten. För ett bra regnställ behöver man alltid.

Om man måste stoppa in mig i ett fack, så tillhör jag definitivt den gruppen människor som köper en dyr pryl och använder den tills den trillar sönder (och gärna lite till).

//Fredrik



No Responses Yet to “Fjällräven”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

