NexentaOS

16Jun07

Jag skrev om OpenSolaris Express i maj och mina problem med att få Solaris att fungera på min burk. Jag provade i dag att köra de olika LiveCD versionerna som finns med på OpenSolaris Starter kit på pappas dator i dag (P3 – 800 MHz 768MB RAM) och lyckades få i gång en både NexentaOS och Schillix. Första försöket med NexentaOS lyckades, men systemet svarade inte på tangentbords tryck. Efter omstart och annat alternativ (NexentaOS 32bit -verbose), lyckades jag få allt att fungera.


Klicka här för störe bild.

NexentaOS ser ut (och fungerar) i princip som Ubuntu eftersom NexentaOS bygger på Debian/Ubuntu. Tyvärr hade jag inte tid att titta närmare på Schillix eller testa att installera OpenSolaris Express på pappas dator. Kanske kan testa Express under sommaren när jag städar bort windows från pappas dator (ingen kommer att sakna windows ändå ).

//Fredrik



No Responses Yet to “NexentaOS”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

