Idétorka (eller hur man listar filer med C#)

19Jun07

I bland får man sina ryck. Mitt senaste ryck är att porta alla posix kommandon och skriva om dem med C#. Först ut är ‘ls’, det klarar inte allt som posix ‘ls’ klarar.

Det trista är att jag tror jag börjar gilla C#, och någon dag kanske jag sätter mig in i språket lite djupare.


using System;
using System.IO;

class ls
{

public static void Main(string[] args){
if(args.Length == 0){
ShowHelp();
}else{
string dir = args[0].ToString();
string filetype = "";
if(args.Length == 2){
filetype = args[1].ToString();
}

Console.WriteLine(dir);
Console.WriteLine(filetype);

if(dir == ""){dir ="./";}
if(filetype == ""){
filetype="*.*";
}else{
filetype = "*"+filetype;
}

DirectoryInfo di = new DirectoryInfo(dir);
FileInfo[] Files = di.GetFiles(filetype);

if(di.Exists){
foreach(FileInfo fi in Files){
Console.WriteLine(fi.Name);
}
}else{
ShowHelp();
}
}
}

public static void ShowHelp()
{
Console.WriteLine("mono ./ls.exe path_to_dir file");
}

}

Vill man ha reda på filstorleken kan man lägga till ‘Console.WriteLine(fi.Length);’ efter rad 32.

I bland ska man inte ta allt jag skriver 100% seriöst.

//Fredrik



No Responses Yet to “Idétorka (eller hur man listar filer med C#)”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

