Barr i teet

24Jun07

I bland blir man bara glad. Jag fick i torsdags höra att en arbetskamrat till mig hade hittat denna bloggen när hon sökte efter Svenska Montessoriförbundets hemsida, 1-0 till mig. Dock hävdade hon att hon inte hade läst vad jag skrev (trist). Varför bloggar man om ingen läser? (Den fråga får jag besvara någon annan dag).

Veckan som gått har varit kort men seg, på jobbet har allt handlat om att vänta in midsommarfesten, men i tisdags fick jag äntligen möjligheten att ta ut några barn i skogen och låta dem använda stormköket. Eftersom jag under våren har pratat mycket om blommor och några barn har gjort sina egna herbarium, tyckte jag att det var passande att avsluta med att göra te på några vilda växter. Veckan innan hade vi samlat in både gran och älgört. Efter en kort promenad i skogen hittade vi en perfekt stubbe att sitta vid. Som gammal scoutledare började jag med att prata om stomkökets olika delar och lite om säkerheten när man använder stormkök och t-röd. Därefter fick barnen börja jobba med teet. En av flickorna konstaterade att det kändes mer som att vara ute med Mulle än med förskolan. Barnen tyckte att det var så roligt att de vill göra om det och bjuda alla andra barn på te under onsdagens utflykt.

Jag tillhör de som gärna vill uppmuntra barnens egna initiativ, så jag lät dem även koka te på onsdagens obligatoriska utflykt. Jag tror att alla barn smakade på teet, personalen var det lite värre med (men de gav med sig och smakade) även om de gnällde lite över att det var barr i teet *suck*.

//Fredrik



No Responses Yet to “Barr i teet”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

