Skåneleden (Kust -> Kust – blogg 1)

08Jul07

Nu har jag lite semester, fast egentligen är det inte semester utan två veckors kompledigt från jobb. Jag har lite svårt att bara sitta hemma och titta på TV när jag är ledig, visst skulle jag kunna sitta framför datorn och programmera något spännande. Men så vill jag inte slösa bort min lilla lediga tid. Från början var det meningen att jag skulle vandra lite på Hallandsleden i 10-12 dagar, men pga sjukdom så missade jag att beställa kartor. Nu får jag improvisera lite och vandra drygt halva Skåneleden från kust till kust (ca 130km) under 8 dagar. Den senaste veckan har dränkt Skåne i vatten, så jag kan bara hoppas att det hinner torka upp lite innan tisdag och att det inte kommer mer regn när jag är ute.

Jag har gått sträckan ett flertal gånger tidigare, sommar som vinter. Hade jag kunnat skulle jag nog heller ta turen i september/oktober eftersom naturen då är som vackrast med sina höstfärger. Mina dagsetapper variera mellan 13km och 22km. Den längsta sträckan är två ettaper (10+12km) som jag av någon konstig anledning väljer att gå på en och samma dag i stället för att förlänga turen med en dag. Längst leden finns några saker som jag måste lägga lite mer tid på att fotografera och utforska. Det första är utsikten från Ryssberget vid Östafors, även forsen kan erbjuda några fina bilder. Nytebodaskogen norr om Immeln, detta är den naturliga gränsen för gran i Sverige. Det sista “måstemålet” på turen är Skeningeborg, som är en ruin av en borg från 1100-talet.

När jag kommer hem får ni läsa om hur det gick och spana in alla foton (om mitt minneskort inte krånglar

Matlista

  • Tisdag
    • Sölvesborg – Grundsjön 12km
      • Lunch: Mackor (färdiga)
      • Middag: Lövbiff, potatis, sås.
  • Onsdag
    • Grundsjön – Östafors 16km
      • Frukost: Gröt, torkad frukt
      • Lunch: Soppa, pasta
      • Middag: Korvstroganoff, ris
  • Torsdag
    • Östafors – Bökestad 10km + Bökestad – Brotorpet 12km
      • Frukost: Gröt, torkad frukt
      • Lunch: Tortellint
      • Middag: Köttbullar, potatismos
  • Fredag
    • Brotorpet – Vesslarp 13km
      • Frukost: Gröt, torkad frukt
      • Lunch: Soppa, pasta
      • Middag: Bacon, pasta, chilli
  • Lördag
    • Vesslarp – Trollbackarna 18km (fixa proviant i Glimåkra?)
      • Frukost: Gröt, torkad frukt
      • Lunch: Soppa, pasta
      • Middag: ris, currysås
  • Söndag
    • Trollbackarna – Klinten 16km
      • Frukost: Gröt, torkad frukt
      • Lunch: Tortellini
      • Middag: korv, potatismos
  • Måndag
    • Klinten – Hästberga 18km (fixa proviant i Osby?)
      • Frukost: Gröt, torkad frukt
      • Lunch: Soppa, pasta
      • Middag: kött, potatis
  • Tisdag
    • Hästberga – Ubbalt (Vittsjö) 15km
      • Frukost: Gröt, torkad frukt
      • Lunch: Soppa, pasta

Proviant kan skaffas i både Glimåkra (Lördag) och Osby (Måndagsmorgon). Jag vet inte hur länge butiken i Glimåkra har öppet en lördag, jag får sikta in mig på att komma dit tidigt.

//Fredrik



No Responses Yet to “Skåneleden (Kust -> Kust – blogg 1)”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

