Montessori 100 år

05Oct07

I dag firade vi att Montessoripedagogiken fyller 100 år. Vi började dock fredagen som vanligt med utflykt (om man nu kan kalla det för utflykt att fika i trädgården), där barnen fick gå hundra steg för montessoripedagogiken. Senare på eftermiddagen var det stort tårtkalas med föräldrar-dropin.

De senaste två veckorna har jag för utom jobbet i S. Sandby jobbat på Tomegårdens Montessori förskola på förmiddagarna. Härligt att “komma hem”. Det är ganska intressant att se skillnaderna på barnen i Lund, barnen i Dalby och barnen i S. Sandby. Även om alla ställen bedriver montessoripedagogik, skiljer sig förutsättningarna åt.

Denna veckan har jag även hunnit med en anställningsintervju på Bambina i Malmö (även det en Montessori förskola), jag vet inte hur intervjuen gick (troligen inte bra). Men jag hoppas på det bästa.

När jag satt och googlade hittade jag en gammal artikel från Helsingborgs dagblad om Montessoripedagogiken.

//Fredrik



No Responses Yet to “Montessori 100 år”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

