Linux på en HP6615EO del 1

01Dec07

Livet med min nya HP fortsätter, som jag nämnde tidigare levererades datorn med Vista (mitt intryck av Vista kommer i senare blogg). Jag till hör de där nyfikna Linux användarna. Jag började med att testa FC7 på datorn, men det gick inget vidare. Ska jag vara ärlig så tyckte jag inte att det fungerade alls. Det var problem redan vid installationen, med att FC7 inte kunde krympa vistas NTFS paritation, så jag fick kasta ut Vista helt.

img_5281.jpg

Kanske?!? (bild fråm HPs vista installation)

Sedan fick jag inte rätt på skärmupplösningen, jag fick köra med 1024×768 på min widescreen skärm som ska klara 1280×800. Sedan fick jag ett skumt problem med med bootprocessen och nerstängningen, det verkade som om FC7 tog timeout i processerna, det ända sättet att få datorn att fortsätta att jobba vara att trycka på “powerknappen”.

Nu är OpenSuSE 10.2 på testbänken, anledningen till att det blev OpenSUSE 10.2 och inte 10.3 är att jag råkade ha cd skivor med 10.2 hemma, dock inte amd64 version utan vanliga i386 versionerna men det spelar mindre roll just nu. Det känns som det är dags att ge Debian en ärlig chans nu, så SUSE kommer bara att ligga i några dagar.

img_5278.jpg

Grön och skön ödla😉

//Fredrik



No Responses Yet to “Linux på en HP6615EO del 1”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

