Gimp 2.4 – Vågad text

12Jan08

 En av nyheter i Gimp 2.4 är möjligheten att lägga text längts en slinga.  

resultat1.png

1) Börja med att skapa en ny bild (Arkiv->Ny / alt ctrl+n)

gimp_new_24.png

2) Lägg till önskad text (verktyg->Text / snabbtagent ‘t’)
gimp_text_ed_24.png

2.1) Tänk på att inte göra texten längre än fönsterbredden ( Inställningar för texten görs i fliken (Text) )
2.2) Skapa slingan (verktyg -> Slingor /snabbtagent ‘b’)
2.2.1) Under fliken “slingor” har du nu en slinga med namnet “Namnlös”
3 Konvertera din textslinga till en märkering (Markera->från Slinga / Shift+v)

 gimp_slinga.png

gimp_slinga_err.png

Om man får ovanstående resultat är texten längre än slingan.

3.1 Skappa nytt lager och fyll det med önskad färg.
3.2 Dölj den ursprungliga texten (eller kassera den).

 nastan_fardig.png

4 Spara



4 Responses to “Gimp 2.4 – Vågad text”

  1. Kul, jag har själv aldrig ens tänkt på att just låta text följa en kurva, men jag kan nog hitta en hel del användningsområden nu när jag sett exempel…

  2. Jag har laddat ner Gimp och utan annan hjälp än den svenska manualen har jag kommit långt, Men jag lyckas inte (sända med Mail) trots att jag skriver i mailadressen. Jag vill också göra egna namn där det glimrar, vad hämtar jag glimrar. Jag har inte lyckats ladda ner “GAP.
    Annars har jag en iMac Leopard, jag tror också att jag har Gimp 2.4.

    Jag har lärt mig att med Lager i olika storlekar få bilderna att pulsera..
    Jag skulle vilja få mitt foto försvinna in i mitt dragspel Som din Pingvin gör i Window-flaggan . Går det i min Mac. Se min dump/Users/karlfaxnas2/Desktop/foFAh.tiff

  3. Jag har GIMP 2.6, funkar det där också? Jag har försökt med ditt tips men jag förstår inte hur jag ska ska få texten längs slingan. Antingen så funkar det inte i GIMP 2.6 över huvudtaget eller så har jag bara gjort fel….


Leave a Reply

