Skapa panoramabilder med Gimp

02Feb08

I fotomagasin skrivs ofta om hur man gör den ena coola saken efter den andra, ett gemensamt krav brukar vara att man har senaste photshop eller någon annan dyr specialanpassad mjukvara. Mitt favorit program (The Gimp) omnämns aldrig.

I dagens blogg tänkte jag beskriva hur jag skapade panoramabilden till fotobloggen “North And South“. Jag satt och gimpade ihop bilden på tåget hem från Ängelholm (en resa på mindre än en timme).

header_450.jpg

Första steget är att skapa så bra bilder med ca 50% överlappning som möjligt med kameran (använd stativ). En del kamror (tex Canon) har en inbyggd funktion för panoramabilder som gör det lättare att passa i hop bilderna (sk stitch assist). Nackdelen med att använda “stitch assist” är att man förlorar den kreativa kontrollen över bilden.

Starta upp Gimp skapa en ny bild i lämplig storlek enligt formlen nybredd=((bildbredd * antalbilder) / överlappning) + lite_extra och nyhöjd = höjd + lite_extra, det behöver inte vara exakt passform i detta stadiet. I mitt fall är bilderna 2816 pixel breda, och jag har 5 bilder med ca 50%-ig överlappning, med min dåliga matte blir det ca 8000 pixel bredd. Höjden på bilderna 2112 så jag väljer att göra den nya bilden 2400pixel höga. Skapa sedan ett transparent lager för varje bild i bildserien. gimp_lager.png

Lägg sedan in bilderna i den nya bilden, med en bild på varje lager och justera överlappningarna så gott det går. Justera sedan färg, ljus och kontrast på de olika lagren tills du en bra bild. För att få rätt på molnen på himlen använder jag en stor pensel (ca 350x530px) som är väldigt mjuk, för att sudda. Spara nu bilden som .xcf och var noga med att behålla de olika lagren.

panorama_working_1.png

Platta ut bilden och beskär den till slutligstorlek. Justera ljus, kontrast och färg i hela bilen om det behövs. Spara sedan som jpeg (eller vilket format du nu önskar) och du är färdig.

nos_mardal_jan_08_tn.jpg



3 Responses to “Skapa panoramabilder med Gimp”

  1. Ricktigt ricktigt Snyggt!
    aha är det så man gör panorama bilder, trode att man drog ut bilden på något vis:P

  2. Japp om man vill göra jobbet manuellt, annars kan man använda Hugin för att sy i hop bilderna.

    //Fredrik


  1. 1 Panorama över Skånes underbara landskap « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

