Vår-vandring

16Mar08

Då är man hemma igen efter två dagars vandring på skåne/blekingeleden. Vi började turen i Östafors, vi anlände till vindskyddet sent och upptäckte att veden var ett skämt (ett dåligt sådant dessutom). Men pyromanerna i oss tvingade fram en liten obetydlig brasa som både gav värme och ljus. Innan det var dags att sova drack vi varmt te och åt några kex.

disk.jpg

“Morgongöra”

Klockan ringde 05:45 (som min klocka alltid gör), 45 minuter senare steg vi upp och lagade gröt till frukost. Efter en stadig frukost tog vi våra kamror för att utforska området kring Östafors. Vi konstaterade att vi skulle kunna tillbringa hela helgen med att endast plåta Östafors och området runt om kring. Jag vet inte om detta är speciellt viktigt att nämna, men vi såg årets första riktiga vårtecken, några stakars frusna vitsippor som tittade fram.
img_1724.jpg

img_1737.jpg

Tillägnad MOSIG (ni som inte fattar, bry er inte… )

Under dagsettapen stannade vi ett par gånger för att ta lite foton, sträckan upp till Halen är mycket fin att gå med varierande terräng som inbjuder till mycket intressant fotografering bara man ger sig tid. Vi nådde fram till lunchplatsen vid Halens södra ända lagom till lunch. Jag gjorde den underbara upptäckten att saft hade läckt ut i min packning… …klibbigt värre. Lunchen bestod av Amerikanasoppa och pasta. När vi var mätta och belåtna kollade vi läget vid lägerplatsen, vedstatusen var mycket god. Efter en kort övervägan beslutade vi att stanna kvar på lunchplatsen i ställen för att gå de 3-4km till övernattningsplattsen. Det tyngsta argumentet för beslutet var veden och att vi behövde ved för att laga middag. Resten av eftermiddagen spenderade vi med att fotografera.
img_1784.jpg

På utkik vid övernattningsplatsen.

Till middag gjorde vi en potatisgratäng, med färska tomater och chorizo på. Gratängen lagade vi i reflektorugn, men vi gjorde misstaget att inte förkoka potatisen. Resultatet blev att potatisen inte var “färdig” samtidigt som reseten av gratängen. Det var en klar fin kväll och vi gick och lade oss tidigt (när fotogenen i fotogenlampan tog slut).

img_1824.jpg

Potatis och chorizo gratäng


Av någon anledning ringde inte väckarklockan på söndagsmorgonen, men jag vaknade ändå 06:15. Till min stora glädje upptäckte jag att det var dimmigt (och rått) ute, det var bara att tvinga sig ut ur sovsäcken och sätta igång och plåta. Morgonsolen drev snart i väg dimman, men några bilder han jag få. Till brunch serverades tortelini med hackad persilja och chili. Fem kilometer senare var vi inne i Jämshög och väntade på bussen hem (behövde bara vänta i 7 minuter).

img_1793.jpg

Övernattningsplatsen

Det finns fler bilder i fotobloggen northandsouth.se
Vill man läsa mer om mina tidigare äventyr i detta område kan man läsa här.

//Fredrik



8 Responses to “Vår-vandring”

  1. Själv var jag i skogen intill en insjö – med ENBART en tunn presenning som regn- och vindskydd – och befriad ifrån allt vad mobiler, radio osv innebär – under 7 dagar i slutet på juli. Det skulle jag önska ALLA skulle kunna bjuda sig själva på, verkligen…

    Jag började med det här för några år sedan (förra året blev det 14 dagar) – och gissa om det är mentalt (framförallt) såväl som fysiskt hälsobefrämjande

  2. Hur lång är leden ungefär?

    • Inte specielt lång, har ingen karta framför mig men ca 10km om dagen. Ska man ha tid att plåta så behöver man inte gå så långt, speciellt inte under vintern när det fort blir mörkt.

      //Fredrik

  3. 5 Isaac

    Hej,

    Det är första gången jag skriver här. Jag skulle tipsa om ett företag http://www.armygross.se som säljer militärkläder som passar utmärkt för vandring/friluft.

    Jag har haft massa olika byxor av olika märken men påstår nu att original militärkläder
    är robusta. Har alltid tyckt att det är dyrt med märkes kläder men här finner man allt till ett rimligt pris.

    Jag tänkte skriva då och då om mina upplevelser i naturen.
    Återkommer senare då jag har tid.

    MVH

    Äldre soldat.


  1. 1 Snöstorm i Malmö « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)
  2. 2 Vintern fortsätter. « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)
  3. 3 Mer kreativt skapande « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

