Test av xodagallery

11May08

Jag söker ett galleri/fotoalbum som fungerar så som jag vill, det “klassiska” gallery2 är enligt mitt tycke alldeles för bloatat för att gå att använda. Acidfree för drupal, är väl ganska bra, men har en fruktansvärd ful bugg som gör att när man uppdaterar informationen om bilderna måste man även ladda upp bilden på nytt annars förstörs “tumnaglen”.

Nu har jag äntligen hittat en lovande lösning, det svenska galleriet xodagallery som är släppt under LGPL. Galleriet är ganska primitivt, vilket gör att man slipper en massa onödigt “krimskrams”. Xodagallery saknar albumsindelning, men man kan dela in bilderna i olika kategorier för att underlätta för besökaren att hitta liknande bilder. Något jag dock saknar är förmågan att ha samma bild i olika kategorier, en bild kan alltså inte vara både “svart&vit” och “porträtt”. En liten miss enligt mig.

Xodagallery använder sig av Lightbox JS för att visa bilderna. Jag har inte kollat igenom källkoden för att se hur lätt det är att skapa egna teman och “moduler” till xodagallery.

Mer om xodagallery finns på http://www.xodagallery.com/

//Fredrik



No Responses Yet to “Test av xodagallery”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

