Jakten på Julölet

11Dec08

Jag vet inte riktigt hur jag ska summera kvällens test av julöl, kanske ska man summera det med 2,25 (kvällens snittbetyg på maltdryck.com). Vår test är fortfarande inte komplett, men nu har vi klarat av 18 av 44 sorter i vårt oberoende test. Det som skiljer vår test från “experternas” är att vi är 110% oberoende och att vi är konsumenter. När vi skriver vårt omdöme flummar vi inte ut i smaker om jasminris, persika, rågbröd eller apelsinskal, finns smaken där nämner vi den, men vi sitter inte och letar efter något som inte finns. Betygen sätts med frågan om vi skulle vila köpa detta ölet igen.

Testat i kväll:

Något som slår mig är hur vi ofta träffar rätt med våra betyg två gånger med i bland långa mellanrum. 2005 fick Nils-Oskars Kalasjulöl 2.2 i betyg och i år fick det betyget 2.5. För att visa vad vi och några andra anser om samma öl så använder jag mig av datormusens magiska C&P-funktioner.

Maltdryck.com 2005
Betyg: 2.2
Omdöme: Trevligt 08-julöl, söt rund smak med bitter eftersmak. Den bittra smaken sitter i länge. Detta öl med något sött, ost, kladdkaka kan mycket väl bli kvällens höjdare

Maltdryck.com 2008
Betyg: 2.5
Omdöme: Som en ale, fast lite tunnare. Har en eftersmak av valnöt. Ett trevligt öl när man har det i munnen..tyvärr ska det ju inte stanna där så länge! För all del..köp hem och testa.

Håkan i sydsvenskan
Nils Oscar Kalasjulöl 5,2 %, 18.80 kr/33 cl
Bärnstensfärgat wieneröl, karamellmaltigt och generöst humlat utan att det blir överdådigt. Eller för den delen särskilt juligt.

Systembolaget
Färg – Orangebrun färg.
Doft – Nyanserad, humlearomatisk doft med inslag av malt, vörtbröd, jasminris och apelsin.
Smak – Humlearomatisk, maltig öl med inslag av knäck, jasminris och apelsin.

Menyse.com
40. Nils Oscar Kalasjulöl (2.0)
Mörk lager 5 % Nr: 11300
Pris 57 kr/liter
Omdömen 1-3.
4:e plats år 2007!(?)

nils_oskarNu vill inte jag uppmuntra folk att dricka Nils Oskars kalasjulöl (det finns bättre alternativ), utan mina ovanstående exempel är snarare till för att visa hur olika alla upplever ett öl. Vem ska man då lita på? Lita då på maltdryck.com, vad hade ni väntat er att jag skulle säga?

Delar ni inte min åsikt om ett gott öl så surfa in på maltdryck.com och rösta på din favorit bland julölen, eller komplettera våra omdömen med egna små kommentarer. Se alla våra julöls tester [1].

//Fredrik



No Responses Yet to “Jakten på Julölet”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

