Fototur till Skäralid

10Jan09

Trotts den grådaskiga dimma beslutade jag och Uffe att vi skulle göra slag i saken och besöka Skäralids Natinalpark för att se om det gick att få några spännande och intressanta bilder. Det är inte varje dag Uffe som numera är bosatt utanför Umeå har chansen att besöka Skäralid, så det var nu det gällde.

Uffe jobbar...

Uffe jobbar...

Klockan 08:00 kom Uffe som avtalat och hämtade mig och min överlastade kameraväska (en Lowpro Fastpack 250), varför kan tillverkarna av kameraväskor tillverka ryggsäckar som rymmer fotoutrustning, personlig utrustning och lunch? Min fastpack rymmer förutom kameran och tillbehören, en 1L termos, några mackor, men tyvärr får jag då inte plats med regnställ.

Macrolandskap

Macrolandskap

Till vår stora förvåning låg det snö fläckvis nere i ravinen, vi hoppades på och för väntade oss is, men inte snö. Eftersom det var mulet och dimmigt koncentrerade vi oss till att plåta nere i ravinen, det fanns hur mycket som att plåta på väg till Liagården där vi skulle luncha. Efter lunch satte vi av mot korsskär. På vägen dit fastnade jag i ett macrolandskap med snö, is, mossor och lavar. Tyvärr var stigen mellan korsskär och nationalparkens huvudentré översvämad (det var den iofs redan i oktober) så vi fick välja en alternativ väg tillbaka. Nu sitter jag här med ca 75 bilder att sortera.

En halvfrusen bäck.

En halvfrusen bäck.

Lite fler bilder från Skäralid:

//Fredrik



2 Responses to “Fototur till Skäralid”


  1. 1 Lummer som tittar fram. « North and South Photoblog
  2. 2 Vinterbilder från Skäralid (del 2 av 2) « Fredriks blogg om allt möjligt (och lite till)

Leave a Reply

