Naturfoto 2009

12Jan09

Det har blivit mycket tjat om Terje Hellesø ,både här och i North & South. Detta beror till stor del på att Terje är en stor inspirations källa för mitt fotograferande, och har alltid varit så. Nu är Terje igång igen, denna gången med en lista om hur vi alla ska hjälpas åt att sprida naturfoto som gren och öka förståelsen för naturfotografi. Läs Terjes orginal blogg här.

Skäralid 090110

Skäralid 090110

Terjes lista för 2009

  1. Jag ska under 2009 köpa minst två böcker av en annan naturfotograf.
  2. Jag ska under 2009 vara publik på minst en föreläsning av en annan naturfotograf.
  3. Jag ska i presentationer av mig själv ange namnen på mina förebilder och även skriva hur dessa haft betydelse på min egen naturfotografering.
  4. Jag ska kontakta minst en av mina förebilder och delge hur denna haft betydelse för mig; antingen på telefon, över mejl eller per brev.
  5. Jag ska göra minst två saker under 2009 som synliggör naturfoto och lyfter fram naturfoto för oinvigda.
  6. Jag ska genomföra minst fem av de mål jag har med mitt eget naturfotograferande.
  7. Jag ska besöka minst en fotoutställning under 2009 av en annan naturfotograf.
  8. Jag ska köpa minst två tidskrifter under 2009 där en annan naturfotograf presenteras.
  9. Jag ska aktivt hjälpa fram minst en annan naturfotograf under 2009, och får inte under några omständigheter prata skit om någon annan naturfotograf.
  10. Jag ska behålla ett positivt tänkande till mig själv och mitt eget naturfotograferande, och även ha detta positiva tänkande mot andra naturfotografer.

Att köpa två böcker av en annan naturfotograf är lätt att göra, jag har planer på att beställa “Året” av just Terje Hellsø och sedan har Terje lovat att andra upplagan av “Naturen som fotomotiv” ska komma i höst. Sedan är det Ansel Adams som är en intressant fotograf och Brutus Östlings “Kaxiga fåglar” som står på önskelistan. Föreläsningsdelen och fotoutställningsdelen blir det svårare med, jag vet inte om det är så många sådana i Malmö/Lund.

Genomföra fem av mina mål, då måste man ju först sätta upp fem (eller fler) mål att uppnå. Fast jag har några platser jag vill hinna plåta under 2009, jag lovar att återkomma till listan fler gånger under 2009.

//Fredrik



2 Responses to “Naturfoto 2009”

  1. Vad ambitiöst! Nog för att jag förstår tanken… men ändå! Hur hjälper amn ens “aktivt fram en annan naturfotograf” om man inte själv är känd? Visst street-teams finns det ju alltid… men funkar det verkligen med naturofotografer också?

  2. Jag förstår din ifrågandesättande inställning, och jag funderar själv på den frågan och hur synliggör man naturfoto när man är liten och obetydlig amatör med mamma som största fan? Man får nog hoppa över de två punkterna och nöja sig med att uppfylla 8 av 10 åtagande?

    //Fredrik


Leave a Reply

