Dag 1/18 bazaar och doxygen

25Jun09

Då var det dags för sånt där ofog kallat semester igen, hela förmiddagen och stora delar av eftermiddagen har jag spenderat med att småkoda på mitt projekt IPTC-Editor, koden är nu nästan färdig. Det som återstår att göra är att lägga in kontaktinformationen (det är väl den viktigaste biten?), tyvärr har det visat sig att ImageMagick inte riktigt fixar just den delen. En lösning är att använda exiftools istället.

För någon vecka sedan visade Kristian R mig hur man snabbt och smidigt versionhanterar källkoden med bzr (bazaar). Installationen gick smidig (som alltid i Linux). Det var bara att välja bzr och bzrtool i synaptic, ett musklick senare var det färdigt. Nu har jag kört med bzr ett tag och måste erkänna att jag vet inte hur jag klarade mig innan.

Mitt projekt IPTC-Editor är skrivet i python och inte C++ som brukar vara mitt föredragna språk, något som jag saknar med python i från C++ är att dokumentera kod med doxygen. Visst har python pydoc, men det suger ordentlig och genererar ful och oöverskådlig dokumentation. Det visade sig tillslut att doxygen har ett pythonfiler vilket gör att man kan använda doxygen för att dokumentera pythonkod – jippi!!! Det visade sig dock finnas en liten hake, man måste infoga blanksteg när man indenterar koden, vilket jag inte gör. Det tog en bra stund att klura ut varför min kod inte dokumenterades på samma sätt som exempelkoden från doxygen.

IPTC-editorn finns på launchpad:

bzr branch lp:~fredrik-fpersson/+junk/test

Eller kolla: launchpad

//Fredrik



No Responses Yet to “Dag 1/18 bazaar och doxygen”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

